پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ۰۹:۲۷
۱۱
۰
نسخه چاپی

گردشگری کشاورزی موجب رونق تولید زعفران می‌شود

یک متخصص اکولوژی و منابع آب گفت: اگر ما تنها روی تولید زعفران کار کنیم، می‌توانیم درآمدی به‌دست آوریم که ناشی از اقتصاد زعفرانی باشد. همچنین اگر برندی برای زعفران تولیدی خود داشته باشیم و در دنیا بفروش برسانیم، درآمد حاصل از آن برای کشور کافی بوده و حتی نیاز به فروش نفت نداریم.


"فصل زعفرانی"

سینا فرشچین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در رابطه با جذب گردشگر از طریق کشاورزی در خراسان‌رضوی اظهار کرد: سیستم کشاورزی می‌تواند در جذب گردشگر برای کشور تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد و جذب‌کننده آن‌ها باشد. 

وی افزود: ازجمله محصولات کشاورزی که در جذب گردشگر می‌تواند تأثیر بسیار زیادی داشته باشد و برای کشاورزی درآمدزا باشد و شرایط مساعدی را نیز برای محیط فراهم کند، کشت زعفران است. کل زعفران مورد استفاده و مصرفی در دنیا 500 تن در سال است که حدود 350 تن آن در استان خراسان تولید می‌شود. 

این متخصص اکولوژی و منابع آب تشریح کرد: در یک ماه و نیمی که گل زعفران رشد می‌کند، می‌توانیم گردشگر بسیاری داشته باشیم؛ چراکه زیبایی منحصر به‌فردی را ایجاد می‌کند؛ بنابراین می‌توان یک ماه از سال در مناطقی که کمبود آب وجود دارد و مردم آن مناطق از لحاظ اقتصادی دچار یک سری از مشکلات می‌شوند و نیازمند هستند در طول رشد گل محمدی یا گل زعفران در مزارع خود، گردشگر جذب کنند. 

فرشچین ادامه داد: اگر میانگین برداشت زعفران در استان خراسان را که 3.5 کلیوگرم در هر هکتار است به چهار کیلوگرم برسد، می‌تواند رونق تولید زعفران و تأمین زعفران مورد نیاز دنیا را به‌همراه داشته باشد. در این زمینه نیازمند ترویج، آگاه‌سازی و تشویق کشاورزان هستیم تا بتوانیم میزان زعفران مورد نیاز دنیا را به‌طور کامل تأمین کرد. عملا ما در استان خراسان هم از لحاظ کمی می‌توانیم مصرف کل دنیا را تأمین کنیم و هم از لحاظ کیفی زعفرانی تولید می‌کنیم که در هیچ کجای دنیا تولید نمی‌شود.

این متخصص اکولوژی و منابع آب با بیان اینکه «همچنین گوجه فرنگی که در جنوب خراسان‌رضوی تولید می‌شود به گفته بیشتر پژوهشگران، خوش‌طعم‌ترین گوجه‌فرنگی است که در کل دنیا تولید می‌شود» گفت: بنابراین برای برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در این حوزه نیازمند اقداماتی هستیم. نکته مورد توجه این است که اگر ما تنها روی تولید زعفران کار کنیم، می‌توانیم درآمدی به‌دست آوریم که ناشی از اقتصاد زعفرانی باشد. همچنین اگر برندی برای زعفران تولیدی خود داشته باشیم و در دنیا بفروش برسانیم، درآمد حاصل از آن برای کشور کافی بوده و حتی نیاز به فروش نفت نداریم. 




+ 11
مخالفم - 11
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری