پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ ۱۶:۰۶
۹
۰
نسخه چاپی

وقتی یک کیک بستنی جاذبه گردشگری در جهان می‌شود

کیک سنتی مجارستانی‌ها به همه جهان سرایت کرده و همه آن را می پزند. یکی از جاذبه‌های گردشگری شهری مانند پراگ نیز همین کیک بستنی سنتی است.


وقتی یک کیک بستنی جاذبه گردشگری در جهان می‌شود

به گزارش تیتربرتر، محال ممکن است کسی به شهر پراگ در جمهوری چک برود و مغازه‌ها و دکه‌هایی را نبیند که در آن یک نوع کیک بستنی درست می‌کنند. کیک بستنی‌هایی که جلوی مشتری آن را طبخ کرده و بنا به سلیقه مشتری به آن شکلات، غلات و یا بستنی اضافه می‌کنند.

خاستگاه این بستنی را کشور مجارستان می‌دانند اما در کشورهای دیگر نیز این کیک بستنی طرفداران زیادی دارد. به نحوی که یکی از جاذبه‌های گردشگری و یا سوغات آن کشور به حساب می‌آید اما بیشتر از همه در بوداپست و پراگ می‌توان دکه‌ها و مغازه‌های زیادی را دید که به فروش این کیک و یا شیرینی می‌پردازند که البته با تنوع بسیاری فروخته می‌شود.

در مجارستان به این میان وعده شیرینی دودکشی می‌گویند کورتس کالاکس، به معنای «کیک دودکشی»، که به خاطر شکل استوانه‌ای و دودکش مانند آن با این اسم خوانده می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین و خوشمزه‌ترین خوراکی‌های تولید شده در مجارستان است. در زمان‌های قدیم این کیک‌ها تنها در مراسم خاص و اعیاد مورد استفاده قرار می‌گرفت، ولی در حال حاضر تقریباً در همه فروشگاه‌ها می‌توان کورتس کالاکس را تهیه کرد. نام دیگر شیرینی دودکشی چیمنی CHIMNEY است.

در پراگ هم بیشتر به نام بستنی تردلنیک معروف است. درو اقع تردلنیک یک نوع نان نازک سنتی مخصوص جمهوری چک است که با استفاده از لایه بسیار نازکی از خمیر و با کمک فر پخته می‌شود. مردم جمهوری چک از این خمیر مخصوص برای نگهداری شکر استفاده می‌کردند تا اینکه چند فرد نابغه به این فکر افتادند که به جای پر کردن شکر در این مخروط‌های پخته شده آن را با بستنی پر کنند.

این شیرینی سنتی پیچ‌پیچی که ریشه در منطقه مجارستانی زبان ترنسیلوانیا دارد معمولاً گرم سرو می‌شود و روی آن شکر، آجیل یا دارچین می‌پوشانند. خمیر این شیرینی را دور یک سیخ چوبی یا فلزی می‌پیچند و روی شعله برشته می‌کنند. در همین حین روی آن را شکر یا دارچین می‌پاشند.

در سراسر اروپا مرکزی، کیک trdelník تحت نام‌های مختلف شناخته شده است. در مجارستان (و مناطق مجارستانی رومانی)، kürtőskalács یا cozonac secuiesc نامیده می‌شود. اتریشی‌ها آن را Prügelkrapfen می‌نامند. در آلمان، به عنوان Baumstriezel شناخته شده است. در لوکزامبورگ ، مردم آن را baamkuch، در لهستان، یک کیک مشابه آن است که sękacz نامیده می‌شود. در رومانی، نام آن colac secuiesc است.



فراتر از مرکز اروپا، نسخه‌های دیگر این کیک نیز محبوب هستند. به عنوان مثال، در سوئد، آن را به عنوان spettekaka می‌شناسند. در لیتوانی، raguolis یا šakotis نام دارد. در ترکیه، makara tatlısı. و در آفریقای جنوبی، stokbrood خواهد بود. نمونه‌ای شبیه به آن با نام roste trayne متشکل از خرما، انجیر و کشمش، در انگلستان محبوب بود.

در ایران هم برخی سعی کرده اند با تقلید از تهیه این نوع شیرینی بستنی، شعبه‌هایی از آن را در قالب کافه ایجاد کنند و به فروش چیمنی بپردازند اما کیفیت آن را ندارد چرا که بسیار شیرین بوده و با طبع ایرانی‌ها ناسازگار است.




+ 9
مخالفم - 4
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری