پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ ۰۸:۲۷
۹
۰
نسخه چاپی

قلب پاریس در آتش؛ گنبد و سقف کلیسای نوتردام از بین رفت

رئیس‌جمهور فرانسه با بیان اینکه آتش‌نشان‌ها توانسته‌اند بنای ساختمان کلیسای «نوتردام» را از نابودی کامل نجات دهند، گفت پاریس پویشی برای جمع‌آوری کمک‌های بین‌المللی و بازسازی این کلیسا راه‌اندازی می‌کند.


«قلب پاریس» در آتش؛ گنبد و سقف کلیسای «نوتردام» از بین رفت

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه بامداد سه‌شنبه (به وقت تهران) با حضور در برابر کلیسای سوخته «نوتردام» در پاریس، گفت فرانسه با جلب کمک‌های بین‌المللی، این کلیسای تاریخی را بازسازی خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، ماکرون آتش‌سوزی در کلیسای ۹۰۰ ساله نوتردام را «یک تراژدی وحشتناک» توصیف کرد و گفت: «به لطف تلاش‌های صورت‌گرفته، بنای اصلی ساختمان فرو نریخت.»

او کلیسای نوتردام را «قلب پاریس» خواند و با بیان اینکه از وقوع «بدترین اتفاق» یعنی ریزش تمام ساختمان و سرایت آتش به ستون‌های اصلی کلیسا جلوگیری شده، گفت فرانسه از روز سه‌شنبه پویشی را برای جمع‌آوری کمک‌های بین‌المللی آغاز می‌کند تا کلیسا را بازسازی کند.

روزنامه «گاردین» گزارش داده است که نتایج اولیه تحقیقات نشان می‌دهد که آتش‌سوزی در این کلیسا عمدی نبوده و احتمالا هنگام تعمیرات در این ساختمان رخ داده است.

بنا بر اعلام اداره آتش‌نشانی پاریس، در عملیات مهار این آتش‌سوزی بیش از ۵۰۰ آتش‌نشان شرکت داشته‌اند که یک نفر از آن‌ها به شدت مجروح شده است. از آنجا که آتش‌سوزی در ساعت تعطیلی کلیسا رخ داده، در این حادثه به بازدیدکنندگان آسیبی نرسیده است.

این کلیسا که اغاز ساخت آن به سال ۱۱۶۳ میلادی بازمی‌گردد و در جریان جنگ‌های جهانی نیز از آسیب مصون مانده بود، عصر روز دوشنبه دچار آتش‌سوزی شد. به گفته مقام‌های فرانسوی، آتش گنبد، سقف و دستکم یکی از پنجره‌های بزرگ کلیسا را به کلی نابود کرده، اما آثار تاریخی و هنری موجود در این ساختمان پیش از سرایت آتش به محل نگهداری آن‌ها، از کلیسا خارج شده است.

کلیسای نوتردام از نمادهای اصلی پایتخت فرانسه به شمار می‌آید و به همین دلیل آتش‌سوزی در این ساختمان واکنش‌های گسترده‌ای در جهان داشته است. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هم به این حادثه واکنش نشان داد و در اظهاراتی که توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی به تمسخر گرفته شد، از مقام‌های فرانسوی خواست سریعا وارد عمل شده و هواپیماهای آب‌پاش را به محل آتش‌سوزی اعزام کنند. اداره آتش‌نشانی پاریس در واکنش گفته است که ریختن چنین حجم آبی از ارتفاع بالا، کلیسا را به کلی نابود می‌کند.

 

ق




+ 9
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری