پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۸:۲۶
۸
۰
نسخه چاپی

نقش تحولات داخلی و خارجی بر بازار بورس

نقش تحولات داخلی و خارجی بر بازار بورس
در سال 98 بنا به اتفاقات پیش‌رو چند سناریو برای بازار بورس وجود دارد. 

به نقل از تیتر صبح، اگر FATF تصویب و تأیید شود بنا به تسریع و راحت شدن مبادلات پولی و ارزی برای صادرکنندگان و واردکنندگان می‌تواند یک خبر خوب برای بازار بورس باشد و محرک یک استارت برای بازار باشد و زمینه‌ساز کم شدن ترس معامله‌گران بازار بورس شود که خیلی کمتر دست به عصا باشند.

اتفاق بعدی که می‌تواند بازار بورس را تحت تأثیر قرار دهد قیمت دلار می‌باشد. اگر در سال ۹۸ دولت تصمیم به تک نرخی کردن دلار بگیرد و دلار نیمای و سنای حذف شده و دلار با یک قیمت واحد و به شکل تک نرخی باشد هم می‌تواند یک خبر خوب برای بازار سرمایه باشد. چون اکثر سهام شاخص‌ سازمان‌ها و شرکت‌های صادراتی هستند که در حال حاضر با دلار نیمای در حال محاسبه EPS آنها هستیم که دلاری زیر 10 هزار تومان می‌باشد. حال که دلار آزاد هم اکنون بالای کانال 13 هزار تومان می‌باشد و با دلار تک نرخی باید EPS و P/E دیگری را برای سهام صادراتی متصور بود که باعث رشد شاخص کل بازار بورس ما خواهد شد.

اتفاق دیگر که می‌تواند بازار بورس ما را تحت تأثیر قرار دهد قدرت دلار می‌باشد که تحت تأثیر سناریو که فدرال رزرو برای دلار می‌چیند از طریق تغییرات در نرخ بهره می‌باشد و همچنین بدهی ملی آمریکاست که از ۲۲ تریلیون دلار گذشته که یک رقم به شدت زیاد است و بنا به شرایط اقتصادی که آمریکا دارد و جنگ‌های تجاری که به راه انداخته است اقتصاد آمریکا تحمل هندل کردن این نرخ بدهی را نخواهد داشت و اقتصاد آمریکا سقوط خواهد کرد و به واسطه آن دلار قدرت خود را از دست داده و ارزش آن به شدت کاهش پیدا می‌کند که یک فاکتور مهم است برای بورس ما همانطور که در بالا عرض شد اکثر شرکت‌‎های شاخص ساز ما صادراتی هستند و قیمت دلار یک فاکتور به شدت مهم برای آنهاست.

و اتفاق دیگر که اقتصاد جهان به واسطه اقتصاد کشور ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد جنگ تجاری بین آمریکا و چین است که اگر این دو غول اقتصادی با مذاکراتی که در حال انجام و پیش‌رو است به توافق برسند باعث رونق اقتصاد در سطح بین‌الملل و جهان خواهد شد که معمولا بر روی کامودیتی‌ها تأثیرگذار است و حجم زیادی از بازار بورس ما شامل شرکت‌های کامودیتی بیس می‌باشند که اگر خبر توافق بیاید می‌توانند یک حرکت رو به بالا انجام دهند اما اثر این خبر و توافق اگر شکل بگیرد در بلند مدت بر شاخص بورس ایران خود را نمایان خواهد کرد.

سید عمران میرسالاری – کارشناس بازار بورس و سرمایه



+ 8
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری