پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۰۹:۲۲
۱۰
۰
نسخه چاپی
راه فرار چیست؟

معادن ایران در پله تحریم

راه فرار چیست؟
تحلیلگر حوزه معدن، صنایع معدنی گفت: دو تکنیک مخفی‌گری و موقعیت یابی می‌تواند به ایران در پشت سرگذاشتن دوره تحریم‌ها برای معادن و صنایع معدنی راهگشا باشد.

 کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر حوزه معدن، صنایع معدنی و کارشناس ارشد بین‌المللی صنعت فولاد در ارتباط با تحریم‌های فلزات ایران توسط آمریکا اظهار کرد: درست است که ما به عنوان ایرانی و شرکت‌های ایرانی از عملکرد، توان و منافع ایران در مقابل تحریم‌ها دفاع می‌کنیم اما این دلیل نمی‌شود که بگوییم تحریم‌ها کاملا بی‌تاثیری است. باید واقع بین باشیم. باید در ارتباط با تحریم و شرایط آن ضمن داشتن اطلاعات دقیق، هوشیار باشیم.

وی در ادامه با بیان این موضوع که باید تحریم‌ها را مدیریت کرد گفت: امریکا بیکار نخواهد نشست و از توان و فناوری خود برای شناسایی کشتی‌های حاوی سنگ آهن، فولاد و مس و آلومینیوم  ایران استفاده خواهد کرد. این کار را با تلفیق و سپس ایجاد یک ماتریک از امواج رادیویی فرکانس بالا VHF و امواج ماهواره‌ای INMARSAT برای رصد کشتی‌ها در منطقه خلیج‌فارس انجام می‌دهد. اسم این سیستم فوق پیشرفته PURPLE TRAC قادر است حتی وقتی کشتی‌هایی که وارد آب‌های ایران می‌شوند و سیستم به اصلاح GPS و اسم دقیق آن A/S  (سیستم شناسایی اتوماتیک) خود را خاموش می‌کنند ، نه تنها اسم بندر مقصدکشتی در سفر فعلی را مشخص کندبلکه تاریخچه ۱۰ سفر قبلی همان کشتی را نیز گزارش دهد. در این روش امواج VHF توسط کشتی ‌های آمریکایی موجود در منطقه به طرف کشتی ‌های دیگر ارسال و امواج برگشتی به طرف ماهواره ارسال و بعد از پردازش گزارش می‌شود. در این سیتسم حتی وزن محموله بار کشتی با تلرانس چند تن گزارش می‌شود و فقط نکته ابهام ندانستن نوع محموله است که ما می بایستی تا حد امکان هوشیار باشیم و نگذاریم اطلاعات نوع محموله صادراتی یا وارداتی ما رصد شود.

وی در ادامه با اشاره به دو شاکله مهم برای مدیریت تحریم‌ها گفت: دو تکنیک مخفی‌گری و موقعیت یابی که هر دو تکنیک پرواز در شب خفاش‌ها است را به کار ببریم. می‌تواند به ایران در پشت سرگذاشتن دوره تحریم‌ها برای معادن و صنایع معدنی کمک کند.

طهرانی افزود: مخفی کاری شامل این است که تا حد امکان از انتشار اسناد مربوط به حمل محموله خودداری کنیم و از روش‌های معمول برای ارسال محموله‌ها استفاده نشود. تمام اسناد بانکی، پرداخت‌های بخش مالی، جزییات حمل باید محرمانه باشد.  اطلاعات مربوط به بخش مالی پرداخت‌ و دریافت‌ها را تنها باید مدیر و ارشد بخش مالی بداند و حتی مدیران جزء بخش مالی و مدیران بخش بازرگانی نیز در جریان نباشند. جزییات مربوط به نحوه ارسال محموله را نیز به شکل هرم وار تنها مدیر عامل و مدیر بخش بازرگانی در جریان باشند و حتی بخش مالی در جریان نباشد. باید ارتباط فرد به فرد در یک شرکت را محدود کرد و ه مه مکاتبات مربوط به صادرات و واردات فقط با نظارت مدیرعامل ارجاع شود. از این به بعد نیاز نیست تعداد زیادی از پرسنل شرکت در رونوشت مکاتبات قرار گیرند ما میبایستی درصد خطای انسانی را کاهش دهیم.

پیش‌تر برای ارسال یک محموله مثل سنگ آهن یا فولاد ،جهت استعلام نرخ حمل دریایی در گروه‌های مختلف شبکه مجازی و یا از طریق ایمیل برای شرکت‌های متعدد کشتیرانی اطلاعات زمان برگیری ( لی کن) بندر مقصد و میزان محموله به شکل واضح بیان می‌شد.

این کارشناس ارشد بین‌المللی صنعت فولاد در ارتباط با موقعیت یابی گفت: در همه پرداخت‌ها، جابه‌جایی پول و انتخاب شریک تجاری مناسب در خارج از کشور باید دقت شود. با شرکای تجاری غیر قابل اعتماد ارتباط باید قطع گردد. جعفری طهرانی در ادامه گفت: موقعیت یابی مناسب یعنی اینکه اگر حتی یک کشتی با نرخ مناسب در یکی از بنادر منطقه خلیج‌فارس موجود است و اعلام آمادگی جهت بارگیری در بنادر ایران نموده، قبول ننماییم چرا که ممکن است این یک دام باشد.

این تحلیل گر ارشد صنعت فولاد افزود: نباید موضوع تحریم‌ها را ساده بگیریم. تا ۱۷ مرداد کمتر از سه ماه وقت داریم تا با آموزش بیشتر همه را آگاه کنیم. باید تلاش کنیم تا زمینه‌های لازم برای به حداقل رساندن ضررها را ایجاد کنیم. سال گذشته تحریم‌ها را سبک شمردیم و نتیجه این شد که مجموع صادرات سنگ آهن دانه بندی و ‌کنسانتره نسبت به سال ۱۳۹۶ با کاهش ۲۱ درصدی از ۱۸ میلیون و ۲۲۲ هزار و ۹۷۵ تن به ۱۴ میلیون و ‌۳۶۷ هزار و ۱۳۰ تن کاهش یابد. در مورد صادرات فولاد نیز چنین شد و با کاهش صادرات ۲۱ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۶، مجموع صادرات از عددی بالغ بر ۷میلیون تن به ۵ میلیون و ۵۴۰ هزار تن کاهش یافت.

وی افزود: وجود یک شبکه‌ بین یک نفر در داخل هر بنگاه (بخش خصوصی و دولتی) با فرد مشابه در بنگاه دیگر (بخش خصوصی و دولتی) با مدیریت کلان یک کمیته فوق تخصصی ۲-۳ نفری الزامی است که به شکل چراغ خاموش حرکت کنند و نحوه و طریق صادرات و واردات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و از تکرار آزمایش و خطاهای پی در پی جلوگیری کنند./گسترش نیوز



+ 10
مخالفم - 12
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری