پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۹ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۸ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۶:۱۷
۹
۰
نسخه چاپی

دیوار چین دیواری به بلندای تاریخ

دیوار چین دیواری به بلندای تاریخ
دیوار بزرگ چین، بزرگ ترین دیوار جهان و بزرگ ترین معماری باستانی می باشد.

در تاریخچه دیوار تاریخی چین آمده که کمتر کسی ممکن است اسم دیوار چین به گوشش نخورده باشد چون این دیوار عظیم، طولانی ترین و بزرگترین سازه مهندسی تو جهان بوده و بیشتر از 2000 سال هم عمر کرده است! این دیوار متصل نیست یعنی یک سری دیوارهای درازو کوتاه و درهم بر همه که ابتدای دیوار در مشرق شانهای گوان، نانکو، ین من و جیایو گوان قرار گرفته است.

ساخت دیوار چین، قرن سوم قبل از میلاد در عهد امپراطور شی خوانگ تی از سلسله سلاطین چین شروع شد. یک میلیون نفر برای این کار بسیج شدند و چون شرایط کار فوق العاده سخت بود گروهی از کارگرها می رفتند و دیگه بر نمی گشتند. در مقاله دیدنی های دیوار تاریخی چین هر چه بیشتر با دسترسی به دیوار تاریخی چین آشنا خواهید شد.

دیواری قدیمی و کهن
کارگرانی هم در حین ساخت کشته می شدند و جسدشان را لای دیوار قرار می دادند. امروزه هم در انتهای شرقی این دیوار یعنی در های گوان معبدی وجود دارد که گفته می شود برای بانوئی به اسم مون جیان نو ساخته شده است. مون جیان نو ازدواج کرد و چند روز بعد از ازدواج، همسرش را برای ساخت این دیوار اعزام کردند. چند سالی از رفتن همسر مون جیان نو گذشت و هیچ خبری از او نرسید. مون جیان نو که نگران همسرش شده بود تصمیم گرفت شخصا برود و سراغش رو بگیرد. مسافت زیادی را گذراند تا به محل کار همسرش رسید ولی متاسفانه موفق نشد پیداش کند.

www.titrebartar.com

 

همکارانش گفتند احتمال اینکه شوهرش مرده باشد و جسدش لای دیوار باشد خیلی زیاد می باشد. مون جیان نو این خبر را که شنید روزها و شب ها زیر قسمتی از دیوار می نشست و گریه می کرد تا اینکه یک شب آواز مهیبی شنید و دید دیوار شکاف برداشته است. داخل شکاف جسد شوهرش را دید و خودش را داخل شکاف انداخت و دیگر بیرون نیامد.

امروزه این حکایت اسفناک میان مردم چین سر زبان ها افتاده و سرزنشی از بیداد و ستم گذشتگان دارد. گردشگران چینی و خارجی از پیمودن دیوار احساس افتخار می کنند حتی سران بسیاری از کشورهای خارجی هم فرصت دیدار از این اثر بزرگ را از دست نمی دهند. دیوار چین تجسم درایت و رنج و زحمت میلیون ها چینی در دوره باستان چینی هاست. این اثر بعد از هزاران سال از بین نرفته و از دلربایی فنا ناپذیر و سمبل روحیه ملیت چینی برخوردار می باشد.

سال 1987 میلادی دیوار چین به عنوان سمبل ملیت چین در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید. این ادعا که این دیوار تنها پدیده انسانی هست که از فضا قابل رویت بوده، بارها تکذیب شده ولی هنوز در باور مردم جا دارد. در واقع بسیاری از پدیده های انسان ساز، به خصوص در نور شب از فضا قابل دیدن هستند اما تشخیص دیوار چین با چشم غیر مسلح از هر نقطه ای در مدار زمین کاملاً غیر ممکن می باشد. دیوار چین از طرف دیگر یکی از فوق العاده ترین آثارتاریخی باستانی بشر محسوب می شود. این دیوار بلندترین و عظیم ترین ساخته دست بشری در دنیاست که از غرب تا شرق چین امتداد دارد. دیوار چین با گذر کردن از بیابان ها و همچنین نواحی کوهستانی در آخر به دریا ختم می شود.

www.titrebartar.com

 

چیزی که شاید جالب باشد بدانید این هست که این دیوار منحصر به فرد به عنوان یکی از شگفتی های هشت گانه دنیا و از محبوب ترین جذابیت های گردشگری در چین به حساب می آید. مصالح تشکیل دهنده دیدنی های دیوار تاریخی چین شامل سنگ، چوب و صخره های طبیعی هست که این دیوار بر روی آن ها بنا شده است. در واقع می شود این طور گفت که این دیوار از مواد طبیعی تشکیل شده و معماران این دیوار به بهترین شکل از سنگ هایی که در طبیعت پیرامون یافت می شده در ساخت آن در تاریخچه دیوار تاریخی چین استفاده کردند. این دیدنی ها در دسترسی به دیوار تاریخی چین قابل رویت است.

نگاه کلی

♦طول واقعی این دیوار ۲۱۱۶۶٫۱۸ کیلومتر است.
♦بیشتر بقای بجا مانده از دیدار کنونی برای زمان سلسله مینگ است که طول آن ۸۸۵۱ کیلومتر می باشد.
♦قدمت این دیوار بیشتر از ۲۳۰۰ سال است.
♦دیوار بزرگ مینگ از ۹ استان لیائونینگ، هبئی، تیانجین، پکن، مغولستان داخلی، شانشی، شاآنشی، نینگ شیا و گانسو عبور می کند.
♦دیوار بادلینگ که بخشی از دیوار چین است بیشترین میزان بازدیدکننده را دارد (در سال ۲۰۰۱، ۶۳ میلیون نفر از آن بازدید کردند) و در هفته اول ماههای می و اکتبر تعداد بازدیدکننده های دیوار بادلینگ به ۷۰ هزار نفر در روز نیز میرسد.
♦ارتفاع متوسط دیوار چین در بادلینگ ۷٫۸۸ متر و بلندترین نقطه ۱۴ متر است.
♦نزدیک ۱/۳ دیوار چین بدون هیچ نشانی ناپدید شده است.
♦از سال ۱۶۴۴ که سلسله مینگ منقرض شد هیچ اقدامی برای مقاصد نظامی بر روی این دیوار انجام نشده است.
♦بازسازی دیوار چین در سال ۱۹۵۷ از بخش بادلینگ آغاز شد.
♦دیوار چین در دسامبر ۱۹۸۷ در لیست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است.
♦دیوار چین با چشم غیر مسلح از فضا قابل مشاهده نیست.
♦دیوار چین به صورت یک دیوار خطی پیوسته نیست و در جاهایی که کوههای بلند و رودخانه بوده دیواری وجود ندارد. در زمان سلسله کین (۲۰۶ -۲۲۱ قیل از از میلاد) از آرد برنج چسبنده برای چسباندن آجرهای این دیوار استفاده شده است.

www.titrebartar.com

 

♦دیوار چین توسط سربازان، روستاییان، مجرمان و زندانیان جنگی ساخته شده است.
♦اولین امپراتور سلسله کین، دیوار چین را نساخته است، او فقط دیوارهای مناطقی را که فتح کرده بود به هم متصل کرد.
♦ممعروف ترین افسانه دیوار چین درباره زنی بنام منگ است که شوهرش در هنگام ساخت دیوار میمیرد، زن به کنار دیوار می رود و آنتقدر گریه میکند که بخشی از دیوار ریخته و استخوان های شوهرش نمایان می شود و او آنها را دفن می کند.
♦در بخش گوبیکو دیوار بزرگ چین یک سوراخ گلوله ایجاد شده که برای آخرین جنگ در کنار این دیوار بوده است.
♦در دوه انقلاب فرهنگی (۱۹۶۶-۱۹۷۶) بسیاری از آجرهای این دیوار برای ساختن خانه، مزرعه و انبار استفاده شده است.
♦بخش شمال غربی دیوار چین (که در شهرهای نینگ شیا و گانسو است) به احتمال زیاد تا ۲۰ سال آینده به دلیل بیابان زایی و تغییر رفتار انسانی در استفاده از زمین، نابود می شود.
♦آن تصویری از دیوار چین که معمولا در کتاب ها و سایت ها دیده می شود تصویر بخش جیانکو دیوار چین است که به دلیل شیب دار و پیچ در پیچ بودن آن، در تصاویر زیاد استفاده می شود.
♦۳۰۰ سیاستمدار بزرگ دنیا از بادلینگ که محبوب ترین بخش دیوار چین است بازدید کرده اند که اولین آن ها کلیمنت سیاست مدار اتحاد شوری بود که در سال ۱۹۵۷ از این قسمت دیوار دیدن کرد.



+ 9
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری