پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
پنج شنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۰۰:۲۷
۱۷
۰
نسخه چاپی

شش پیشنهاد اتاق بازرگانی ایران به بانک مرکزی برای اصلاح سیاست‌های ارزی

رئیس اتاق بازرگانی ایران در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی شش پیشنهاد پارلمان بخش خصوصی برای اصلاح سیاست‌های ارزی در حوزه صادرات غیرنفتی را ارائه داده است.


اتاق بازرگانی تهران

به گزارش تیتربرتر به نقل از اتاق بازرگانی ایران، پس از برگزاری نشست هیأت رئیسه اتاق ایران با رئیس‌کل بانک مرکزی در نخستین روز از هفته جاری (۲۱ اردیبهشت) با هدف بررسی مسائل ارزی کشور، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران با ارسال نامه‌ای خطاب به عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، شش پیشنهاد اتاق ایران برای اصلاح سیاست‌های ارزی کشور در حوزه صادرات غیرنفتی را ارائه داده است.

در نشست هیأت رئیسه اتاق ایران با رئیس کل بانک مرکزی، وضعیت ارز ۴۲۰۰ تومانی، رسیدگی به وضعیت ممنوعیت‌های صادراتی و وارداتی و تجدیدنظر در مورد دریافت تعهدهای ارزی از صادرکنندگان بررسی شده بود.

در نامه فعلی شافعی پیشنهاد شده است: مهلت رفع تعهد ارزی صادرکنندگان به روش‌های مورد قبول بانک مرکزی تا پایان شهریور ماه ۹۸ تمدید شود و پس از آن بانک مرکزی فهرست صادرکنندگانی که رفع تعهد ارزی نکرده‌اند را جهت اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کند.

همچنین در این نامه با اشاره به مهلت ۳۰ روزه استرداد مالیات بر ارزش افزوده، درخواست شده است بانک مرکزی با اعلام ماهانه رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان به سازمان امور مالیاتی، زمینه بازپرداخت مالیات ارزش افزوده به صادرکنندگان رفع تعهد کرده را فراهم کند.

طبق اعلام اتاق بازرگانی ایران، از دیگر پیشنهادات این اتاق به بانک مرکزی کاهش کفایت برگشت ارزش پروانه‌های صادراتی با توجه به هزینه‌های تحمیلی ناشی از تحریم‌های اقتصادی و همچنین قیمت‌های غیرواقعی پایه صادراتی در بسیاری از کالاها است.

همچنین پیشنهاد شده مهلت بازگشت ارزهای صادراتی از سه ماه فعلی به ۶ ماه (برای اقلام کشاورزی)، ۹ ماه (برای سایر گروه‌های کالایی)، ۱۲ ماه (برای فرش و صنایع‌دستی) و یک سال از زمان ارائه صورت‌وضعیت برای صادرات خدمات فنی و مهندسی تغییر کند و برای صادرکنندگانی که زود از موعد مقرر نسبت به برگشت ارزهای صادراتی خود اقدام کنند، مشوق‌هایی در نظر گرفته شود.

آخرین پیشنهاد اتاق ایران برای اصلاح سیاست‌های ارزی نیز به بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشورهای عراق و افغانستان است که براساس آن درخواست شده صادرات انجام شده به این کشورها با مشورت اتاق ایران تعیین تکلیف شود و بانک مرکزی فهرست صرافی‌های مجاز مورد نظر خود در کشورهای ایران، عراق و افغانستان را برای نقل‌وانتقال ارز به اتاق ایران معرفی کند.




+ 17
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری