پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۸ ۰۸:۳۱
۴
۰
نسخه چاپی
یکی از اساتید دانشگاه در یادداشتی نوشت:

اثرات منفی افزایش واردات بر صادرات

یکی از اساتید دانشگاه در یادداشتی نوشت:
حمزه جلالی استاد دانشگاه طی یادداشتی معتقد است: یکی از اثرات منفی افزایش واردات کاهش ارزش پول ملی است.

به نقل از تیتر صبح،  کاهش ارزش پول ملی تورم را افزایش داده و از سرمایه‌گذاری در بخش تولید مولد کاسته و دلالی و واسطهگری رشد پیدا می کند و نقدینگی بجای بکارگیری در بخش تولید مولد به سمت بخش‌های نظیر سفته‌بازی در ارزها، خودرو، مسکن و طلا سوق داده می‌شود. با توجه به فرمایش وزیر محترم اقتصاد و دارایی «واردات کالاهای اساسی در سال جاری نسبت به سال قبل دو برابر افزایش یافته است» در حالیکه حد اقل باید تراز بازرگانی (صادرات و واردات) با یک تلورانس کمی بالا و پایین می‌شد نه اینکه واردات دو برابر افزایش یابد و این مسئله بزودی تاثیر منفی  بر همه ارکان اقتصاد ایران خواهد گذاشت از جمله:

1- اثر منفی بر تولید ملی خواهد گذاشت: کاهش تولید ملی مجددا کاهش ارزش پول ملی را به دنبال دارد، این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال رونق تولید نامیدند، ظاهرا وزرایی که در خط مقدم تولید هستند برنامه مدون و پیشرو برای تولید ندارند و واردات را ترجیح می‌دهند تداوم این مسئله معضل بزرگی برای کشور خواهد بود.

2- افزایش واردات نسبت به صادرات در تجارت خارجی، اثر منفی تراز بازرگانی (صادرات- واردات) تأثیر شایان توجهی در عدم رشد و توسعه اقتصادی کشور خواهد داشت.

3- صادرات در ایران در طی سال‌های اخیر روند با ثباتی را طی نکرده است.وابستگی صادرات به نفت، وابستگی سیاست‌گذاری‌های اقتصادی به درآمدهای نفتی، نوسان در قیمت تقاضا و عرضه نفت؛ با توجه به این مسئله باید صادرات غیرنفتی رشد می کرده؛ این درحالی است که واردات دو برابر شده است.

4- سیاست‌های برون‌گرایی در تجارت خارجی باید معطوف به صادرات باشد نه رقابت در پیشی گرفتن واردات از طرف بعضی از تجار و بازرگانان و... با ارز دولتی و نیمایی گردد. 

5- مدیران استانی خط مقدم تولید، که باید بصورت مدیران جهادی، دهه 60 کارکنند بجای حضور در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و بررسی مشکلات تولیدکنندگان در اتاق‌های در بسته نشسته و منتظرند یکی به حضورشان شرفیاب شوند (با این روند کمیت تولید برای همیشه می‌لنگد) و واردات از صادرات بیشتر و بیشتر، پیشی خواهد گرفت) اکثر تولیدکنندگان با مشکلات عدیده تهیه مواد اولیه و سرمایه در گردش مواجه‌اند و بانک‌ها تسهیلاتی به آنها نمی‌دهند، در حالیکه بخشنامه‌های زیادی جهت رفع موانع تولید صادر می‌گردد و ظاهرا این بخشنامه‌ها اجرایی نشده و همه تولیدکنندگان گلایه دارند.

6- در بعضی از استان‌ها اعتبارات بصورت مناسب و متوازن با توجه به درخواست‌های شهرستان‌های تابعه توزیع نشده و بعضا  بیشتر اعتبارات استان در یک کارخانه خاص بکارگیری شده است که براساس اعتبارات دریافتی اشتغال مناسب و ارزش افزوده لازم و و بالاتر از همه افزایش تولید کافی هم ایجاد نشده است.

7- قدیم‌ها در روستا قبل از هر کاری از خان اجازه می‌گرفتند، الان هم دولت خان شده است. مثلا اگر فردی می‌خواست دیوار خانه‌اش را یک متر بالا بیاورد می‌گفت: خان اجازه می‌دهی من امروز سر مزرعه نیایم و بروم سر عملگی خانه‌ام؟حکایت ما هم همین است، چون این اقتصاد و دولت بزرگ است و روی همه چیز مسلط است هر که هر کاری می‌خواهد انجام دهد چشم به می‌دوزد به اینکه دولت چه کار می‌کند؟

مطالب مرتبط: جولان بی برنامگی و سوء مدیریتها در وزارت صمت

در کشور‌های پیشرفته و موفق دنیا اینگونه نیست! هر کس می‌خواهد فعالیت کند خودش سرمایه و تجهیزات و تعهدات را تامین می‌کند و دولت صرفا بستر مهیا می‌کند، بعد از او مالیات می‌گیرد.

8- در بخش معادن غالبا خام‌فروشی صورت می‌گیرد این درحالی است که در بعضی از موادمعدنی و مخصوصا در معادنی که ارتباط به مواد شیمی معدنی و آلی پیدا می‌کند ده‌ها و صدها مشتقات را می‌توان تولید کرد که بعضا مواد بسیار کمیاب و نادری هستند که  کشور ما  در آنها مزیت مطلق را دارد و با عنایت به دانش فنی بسیار پیشرفته در رشته شیمی در ایران  در بخش معادن مرتبط رشد چندانی نکرده است. 

9- امضاهای طلایی در بعضی از وزارتخانه‌های تولیدی ایجاد رانت کرده و می‌کند و امروزه مشکلات عدیده‌ای که صنعت و معدن و تجارت و کشاورزی و... با این مسئله دست به گریبان است و تولید از رونق افتاد و هر روز بجای رشد پس رفت می‌کند. ارزهای دولتی بجای خرید مواداولیه از خارج و واردات کالاهای اساسی که باید به قیمت مناسب دست مصرف‌کنندگان برسد در اثر عدم نظارت کافی به صورت آزاد در بازار توزیع می‌گردد.

10- واردات گوسفند زنده و اثرات  مثبت و منفی آن: با توجه به ورود گوسفند زنده با ارز دولتی و از طرف دیگر خروجی این دامها (صادرات مجدد) و دیگر گوسفندان داخلی از مناطق مرزی هیچ تاثیری در کاهش قیمت گوشت نداشته بلکه موجب افزایش قیمت گوشت شده است. اگر این گوسفندان زنده را به استان‌های مستعد دامپروری بین جوانان روستایی جهت پرواری و یا گوشتی توزیع می‌شد در طی یکسال بر اثر زاد و ولد تعداد آنها به دو برابر حتی سه برابر افزایش پیدا می‌کرد ضمن تامین گوشت کشور در سال‌های آتی،  موجب اشتغال در روستاها شده  و از مهاجرت روستائیان کاسته می‌شد. 

11- اگر چه تحریم‌ها اثر منفی در اقتصاد ایران داشته، چگونه است که واردات رشد می‌کند ولی صادرات کاهش پیدا می‌کند پس یک جای کار می‌لنگه! باید راهکارهای جدیدی برای صادرات پیدا کنیم منابعی معدنی کمیابی که داریم آنها را به صنایع ترکیبی و تبدیلی با کاربردهای متفاوت در کشور خودمان ایجاد نماییم.

12- ناگفته نماند بلاهای طبیعی نظیر سیل و زلزله و اختلاس‌ها هم شوک‌هایی هستند که به اقتصاد وارد می‌نماید، و قسمت اعظمی از اعتبارات را با خود می‌برند و مدیریت بحران هم از بانک مرکزی گرفته تا... توانایی حل مشکل را ندارند و کمتر می‌توانند بر مشکلات فائق آیند.

13- صدور خدمات فنی و مهندسی به کشورهای دوست و کشورهایی که با آنها رابطه داریم این عمل ضمن بکارگیری دانش فنی در دیگر کشورها ایجاد ارزش افزوده و ایجاد اشتغال از طرف دیگر موجب ارزآوری هم خواهد شد. 

14- توسعه گردشگری و جذب توریست پزشکی و جهانگرد به داخل کشور منجر به فعال شدن بخش‌های مختلف توریستی می‌گردد.



+ 4
مخالفم - 11
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری