پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۸ ۱۵:۵۷
۱۰
۰
نسخه چاپی

کوپا آمریکا، آن روی سکه را به مسی نشان داد

گذشته فوتبالی فوق ستاره بارسلونا از حیث تصمیمات و سوت‌های جنجالی و بحث‌برانگیز داوری در بسیاری موارد به سود او بوده اما پس از برگشتن ورق و تصمیمات داوری کوپا آمریکا که مرد آرژانتینی از آن متضرر شد به نظر می‌رسد خدای فوتبال آن روی سکه را به «لیونل مسی» نشان داده است.
تصمیمات داوری هم درست مثل ۲ روی یک سکه، ۲ جنبه دارد و اگر بگوییم مسی در جریان کوپا آمریکای ۲۰۱۹ همواره روی بد سکه داوری را دیده است، بیراه نگفته‌ایم اما تصمیمات بحث‌برانگیز داوری در سطح باشگاهی در بسیاری موارد به سود مسی بوده است.
از پیروزی کاتالان‌ها در نیمه نهایی لیگ قهرمانان سال ۲۰۰۹ مقابل چلسی گرفته تا بازگشت شگفت‌انگیز آنها مقابل پاری‌سن‌ژرمن در لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۷، نمونه‌هایی وجود دارد که می‌توان در آنها نشانه‌های لبخند خدای فوتبال را به فوق ستاره آرژانتینی دید و تعجبی هم ندارد که او در این موارد و خوش شانسی‌ها هیچ اعتراضی نکرده باشد!
اما در طول ماه گذشته در برزیل، تیم او خیلی خوش‌شانس نبود حتی با اینکه چشمان کمک داور ویدئویی هم همه چیز را به دقت تماشا می‌کرد. برخی تصمیمات به ضرر آرژانتین بود و کاپیتان آنان بار دیگر از درخشش در عرصه‌ای بین المللی ناکام ماند.
در حالی که ابهاماتی درست در خصوص برخی از صحنه‌ها و تصمیمات از جمله صحنه اخراج مهاجم ۳۲ ساله در جریان دیدار رده‌بندی مقابل شیلی وجود دارد اما هیچ شکی نیست که رفتار وی پس از اخراج و همچنین پس از شکست در نیمه نهایی مقابل برزیل میزبان، برخلاف انتظارات موجب شد تا بسیاری از بازیکنان و سرمربیان رفتار غیرمحترمانه وی را زیر سوال ببرند.
مسی از دریافت مدال برنز خود پس از پیروزی مقابل شیلی در رده بندی امتناع کرد و در حالی که از کوره در رفته بود با حالتی ناخوشایند و به اعتقاد برخی ریاکارانه، مسئولان برگزاری تورنمنت را به فساد و فراهم کردن شرایط برای قهرمانی برزیل متهم کرد.
واقعیت این است که فوتبال بازی است که اغلب ۵۰ – ۵۰ است و مسی هم در گذشته زمانی که تصمیمات به سود وی بوده، بدون هیچ اعتراضی و با ژست همیشگی حق به جانب خود سکوت کرده و با حالت‌های صورت، پیام و مقصود خود را منتقل کرده است.
یک نمونه از این موارد که به شکلی منفی شهرت یافته، نیمه نهایی لیگ قهرمانان سال ۲۰۰۹ مقابل چلسی است، جایی که آبی‌های لندن به ناحق از چند پنالتی مسلم محروم شدند.
«هنینگ اُوربو» داور دیدار آن شب با تصمیمات خود موجب صعود آبی اناری‌ها به فینال شد، کسی که «دیدیه دروگبا» مهاجم آن روزهای چلسی او را در یک برنامه تلویزوینی زنده با لقب «شرم آور لعنتی» انگشت نما کرد.
این در حالی است که اوربو ۹ سال بعد با اعتراف به افتخارآمیز نبودن عملکرد آن شب خود، اظهار داشت: حقیقت این است که آن قضاوت بهترین شب من نبود. اشتباهات زیادی رخ داد و نظرات متفاوتی در مورد آنها وجود داشت. به هیج وجه نمی‌توانم بابت آن شب به خودم افتخار کنم.
۲ سال بعد از شب شوم استمفورد بریج، کاتالان‌ها بار دیگر شب خوش اقبالی را پشت سر گذاشتند. دیدار رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۱ مقابل رئال مادرید؛ جایی که اسکوربورد در پایان نتیجه ۲ بر صفر به سود مسی و یارانش را نشان داد.
آن شب هم «خوزه مورینیو» و هم «پپه» سرمربی و مدافع وقت رئال از بازی اخراج شدند و مسی با دبل خود یک تنه بارسا را به فینال رساند تا بار دیگر به مصاف منچستریونایتد بروند.
آقای خاص به عنوان تنها کسی که از وی انتظار می‌رفت، پس از بازی با حمله به آبی اناری‌ها، مدعی شد که این تیم سال‌ها از قبل تصمیمات داوری منفعت برده است.
مورینیو گفته بود: دوست دارم گواردیولا یک بار این تورنمنت را سالم ببرد. ما در مورد تیمی شگفت انگیز حرف می‌زنیم چرا آنها برای قهرمانی به این جور چیزها نیاز دارند؟ سال گذشته اینتر تنها با معجزه توانست در حالی که مدت زیادی ۱۰ نفره بازی می‌کرد، به سلامت از بارسا عبور کند. چرا در سال ۲۰۰۹ چهار پنالتی برای چلسی اعلام نشد؟ چرا «رابین فن پرسی» آرسنال در یک هشتم اخراج شد؟ چرا اوربو؟ چرا بوساکا؟ چرا بلیکر؟ چرا استارک؟ (همه داوران نیمه نهایی هستند)، چون در تمام نیمه نهایی‌ها باید یک اتفاق خاص بیفتد.
آقای خاص که هیچ پرده ای روبروی خود نمی‌دید، در ادامه تاکید کرد: قدرت آنها از کجا می آید؟ نمی‌دانم آیا به دلیل یونیسف (اسپانسر بارسا) است یا به خاطر این است که آنها بچه‌های خوبی هستند؛ درک این موضع سخت است آنها باید به فینال برسند و می رسند، نقطه سر خط.
مورینیو در سال ۲۰۱۱ در مورد این حمله لفظی با ادعای تبانی بارسا خود را حق به جانب می‌دانست (شاید بیراه هم نبود) توسط یوفا پنج جلسه محروم شد اما ۸ سال بعد از آن روز، مسیِ همیشه آرام اشتباه مورینیو را تکرار کرد. اشتباهی که او را در معرض جریمه‌ای سخت از سوی کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی قرار داده است.
در واقع، با توجه به طبیعت آرام و مطیع مسی، بی‌شک دیدن اینکه او برای زیر سوال بردن قهرمانی برزیل در کوپا آمریکا از روش مردی جنجالی و پرخاشگر همچون مورینیو استفاده کند، بی شک تعجب برانگیز است.
این در حالی است که از نظر «تیاگو سیلوا» کاپیتان سلسائو که در پیروزی جنجالی ۶ بر یک بارسا مقابل پاری‌سن‌ژرمن در لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۷ در ترکیب تیم قربانی حضور داشت، رفتار مسی نه تنها فاقد کلاس کاری بود بلکه سایه روشن‌هایی از «تزویر و ریاکاری» در آن ملموس بود.
در جریان آن دیدار در نیوکمپ، داور ۲ پنالتی فوق العاده بحث برانگیز به سود بارسا اعلام کرد و این در حالی است که یکی از گل‌های سالم پی اس جی مردود اعلام شد و در نتیجه آبی اناری‌ها به لطف تفاضل گل راهی دور بعد شدند.
سیلوا پس از پیروزی تیمش مقابل پرو در فینال کوپا آمریکا اظهار داشت: گاهی اوقات بعد از شکست، سعی می‌کنیم توجهات را از خودمان برداریم. فکر می‌کنم مسی به طور عمد این حرف را برای آزار دادن دیگران نزد، بلکه او تنها ناراحت بود. در شکست ۶ بر یک مقابل بارسا او داور را تحت تاثیر قرار داد که به نظر من کار خنده داری بود، اما ما بیانیه صادر نکردیم که داور به نفع بارسلونا سوت زده است. به نظرم در این مواقع باید محترمانه برخورد کنیم. برزیل به طور اتفاقی و تصادفی پنج ستاره روی پیراهنش ندارد و هیچکدام از آنها را ندزدیده است، تمام آنها با جنگیدن در زمین به دست آمده است.
بر اساس اظهارات سیلوا، هیچکس نمی تواند دستاوردهای شگفت انگیز مسی را از او یا بارسلونا بگیرد اما فوق ستاره آرژانتینی بی‌شک پس از بازگشت از کوپا آمریکای پرحرارت برزیل، با حالتی که کمی تا اندازه ای چهره یک فرد ریاکار را تداعی می کند، در نظرها خواهد آمد.


+ 10
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری