پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: چهارشنبه, ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۰۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۸ ۱۷:۰۷
۶
۰
نسخه چاپی

دیلم شهر بازار و بازارچه

دیلم شهر بازار و بازارچه
شهرستان دیلم با جاذبه های گردشگری گوناگون در شمالی ترین نقطه استان بوشهر و هم مرز با سه استان خوزستان، کهگلیویه و بویر احمد و فارس واقع شده است و هرساله به ویژه در ایام نوروز میزبان گردشگرانی از سراسر کشور است.

بندر دیلم، از شهرهای استان بوشهر و مرکز شهرستان دیلم هستش، که از حاظ جغرافیایی، در 200 کیلومتری شمال غربی بندر بوشهر و نزدیک مرز مشترک خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد قرار گرفته. از لحاظ آب و هوایی، تو ماه های آذر و دی و بهمن هواش نسبتا سرده، ولی بقیه ماه های سال گرم و مرطوبه، مردم این شهر فارسی زبونن و لهجه بندری دارن.

خوراکی و سوغاتی دیلم‎

مثل اکثر شهرهای بندری که اساسغذاهاشون رو ماهی و میگو تشکیل میده، در این شهر هم اکثر غذاها از ماهی و میگو تشکیل میشه. دوقوس ماهی یکی از غذاهای محلی دیلم به حساب میاد که دیلمی ها این غذا رو با ماهی زبیدی درست می کنن. قلیه ماهی، دمپخت ماهی، دمپخت میگو، رشته آبی، بل بل جیکه، بل بل ملو و ... از غذاهای بومی محلی دیلم هستن که می تونین اونا رو در رستوران های شهر تست کنین.به جز ماهی و میگو که از سوغات خوراکی این بندر به حساب میان، گبه و گلیم از صنایع دستی دیلم به حساب میاد که شهرت جهانی داره.

گردشگری دیلم‎

از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهر می شه به بازار تاریخی دیلم، بندر سی نیز، که محوطه ای باستانی و زیباست و امامزاده امام حسن اشاره کرد.

بازار تاریخی دیلم

بندر دیلم به لحاظ همجواری با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات و کویت و تجارت بازرگانان و تجار این شهر با این کشورها و دیگر کشورهای آسیایی مثل چین و تایلند و سنگاپور، نوسان نرخ ارز از جمله دلار، درهم امارات و دینار کویت تاثیر مستقیمی بر بازار و معیشت مردم و به خصوص بازاریان، کارگران و ملوانان داره. نخستین آوازه این شهرستان تجارتی بودن اونه که از قدیم مردم این دیار به کار و فعالیت دراین زمینه مشغول بودن.

مقاله مرتبط:اشتهارد ، شهری به قدمت تاریخ

اجناس خارجی در این شهر با قیمتی کمتر از بازار ایران به فروش می رسن به طوری که از استان های همجوار و حتی دیگر استان ها برای خرید به این شهر میان. به همین دلیل در ایام تعطیل شلوغ ترین شهراستان بوشهره. برپایی بازارچه فصلی دستفروشان در ایام نوروز در کنار ساحل دیلم از دیگر جاذبه های این شهر توریستیه که عرضه انواع اجناس ایرانی و خارجی در غرفه های کوچک و بزرگ به قیمت مناسب و هیاهوی بازارچه و شلوغی آن علاوه بر مسافران نورزوی، دیلمی ها رو هم در ایام نوروز به این بازارچه می کشاند.

قلعه حصار

قلعه حصار قلعه ای تاریخی واقع در روستای حصار بخش امام حسن شهرستان بندر دیلم بوشهر و حدود 110 سال قبل توسط آقاخان لیراوی حاکم دهستان لیراوی احداث شده است. این قلعه یکی از آثارهای تاریخی و از نقاط دیدنی استان بوشهر در جنوب ایران است و بین سالهای 1295 تا1300 هجری قمری ساخته شده است.

بندر سینیز

سینیز یکی از محوطه های تاریخی – باستانی قسمت شمالی استان بوشهره. تل و تپه های بجا مانده از شهر تاریخی سینیز (شینیز) در بندر امام حسن و حومه دیده می شه. آثار خرابه های بندر سی نیز، در حدود 20 کیلومتری بندر دیلم در حوالی خور امام حسین که امروزه یکی از مراکز تأسیسات نفتی جنوبه، باقی مونده. این منطقه تا سال 321 هجری قمری که همزمان با آغاز شورش قرمطیان بود بندری آباد و پررونق به شمار می رفته. در این سال قرمطیان آن را ویران کردند و دیگر هرگز آبادانی پیشین خود را باز نیافت.

شهر بندری بندر دیلم 

بندر دیلم یکی از شهرهای استان بوشهر است. این شهر مرکز شهرستان بندر دیلم نیز می‌باشد.بندر دیلم با جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر در حدود ۲۰۰ کیلومتری بندر بوشهر و شمال غربی استان بوشهر نزدیک مرز مشترک استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد. در ماه‌های آذر، دی و بهمن آب و هوای این بندر سرد و بقیه سال هوائی گرم و مرطوب دارد. شغل اکثر مردم این شهر تجارت و بازرگانی وصیادی است و اجناس خارجی در این شهر با قیمتی کمتر از بازار بقیه ایران به فروش می‌رسند به طوری که از استان‌های همجوار و حتی دیگر استان‌ها برای خرید به این شهر می‌آیند. به همین دلیل در ایام تعطیل (نوروز،…) شلوغ‌ترین شهر استان بوشهر است.

 



+ 6
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری