پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۸ ۲۰:۰۵
۱۰
۰
نسخه چاپی

طبس گلشن کویر ایران

«طبس» گلشن کویر ایران
طبس به عنوان یک شهر کویری و قسمت جدا شده شهر زیبای یزد، در حوزه گردشگری حرف های زیادی برای گفتن دارد که به غیر از بناهای تاریخی به جا مانده، جاذبه های کویری منحصر به فردی هم دارد تا سفر شما را جذاب تر کند.

طبس، مرکز شهرستان طبس و یکی از شهرهای استان خراسان جنوبیه. این شهر قبلا جزو استان یزد بوده ولی از سال 91 به خراسان جنوبی ملحق شد. این شهر با وجود اینکه در حاشیه کویر ایران قرار گرفته، ولی به خاطر سرسبزی که داره، لقب گلشن کویر ایران رو به دوش می کشه. دور بودن شهر طبس از شهرهای حاصل خیز و سختی راه کویر، جابه جایی هرگونه کالای فاسدشدنی به طبس را ناممکن ساخته و به این دلیل مردم طبس میوه و سبزی خود را در محل تولید میکنن. فراورده های صادراتی این شهر را نیز فراورده های خشک و فاسدنشدنی مانند گندم و غله بوده .

در برخی نقاط پیرامون طبس برنجزارهایی وجود دارد و حتی برنج نیز به عمل می آید. همچنین شهر طبس جاذبه های گردشگری بی نظیری داره که اون رو به یکی از شهرهای توریستی ایران تبدیل کرده. شهرستان طبس قدمتی سه هزار ساله در تاریخ خراسان داره و از لحاظ فرهنگی و گویشی شباهت های فراوانی با مردم استان خراسان رضوی داره. اولین اقوام ساکن طبس و در واقع اجداد طبسی ها دامدار و در غارهای مجاور چشمه سارها ساکن بودن که هنوز آثاری از آنان باقی مانده و شهر طبس در زلزله سال 1357 به کلی نابود و دوباره بازسازی شد. شهر طبس شهری در دل کویر با جاذبه های طبیعی بسیار زیبا و شگفت انگیز که در فصل بهار و پاییز گردشگران زیادی به این منطقه سفر میکنن.

خوراکی و سوغاتی

شهر طبس رستوران های متعددی داره که میتونین انتخاب راحتتری برای سرو یه غذای خوشمزه داشته باشین. برخلاف شهرهای دیگه ایران که با شنیدن اسمشون، غذاهای خاص اون شهر در ذهنمون تداعی میشه، اکثرا از غذاهای محلی طبس اطلاعات زیادی ندارن و تقریبا میشه گفت پیدا کردن اسم این غذاها کار ساده ای نیست، اما ما چندتا از این غذاهای محلی رو بهتون معرفی می کنیم که شامل گرماست، تگی، محرابادمجان، خورشت زردک و رشته پلو می شن.

مسگری ، قلمزنی، فرش و حصیربافی از صنایع دستی طبس به حساب میان که ظروف مسی و قلم زنی رو می تونین از بازار مسگرها تهیه کنین. پسته، بهار نارنج، زیره سیاه، عسل طبیعی، خاکشیر و انواع مربا هم از سوغاتی های خاص طبس هستن که از شهر می تونین اونا رو تهیه کنین.

مکان های گردشگری 

طبس منطقه کویری دیگری که دیدنی های شگفت انگیز و بی نظیری را در خود جای داده که برخی از این آثار را در هیچ منطقه کویری دیگری نمی توانید پیدا کنین. شهری زیبا در دل کویر با جاذبه های طبیعی که بسیار جذاب و شگفت انگیزه. از مهمترین جاذبه های گردشگری و تاریخی طبس میشه به طاق شاه عباسی که قدیمی ترین و بزرگترین سد قوسی جهانه، کال جنی که به عقیده بومیان قدیمی محل زندگی جن و ارواح بوده و دره ای شگفت انگیزست که هر گردشگری را محصور خود می سازد.

ارگ طبس که قدمتش به هزار سال پیش برمیگرده، چشمه آب گرم مرتضی علی که همزمان می تونین آب گرم و سرد رو توش تجربه کنین، آبگرم دیگ رستم که دماش اونقدر بالاست که نمیشه بیشتر از چند ثانیه گرماش رو تحمل کرد، باغ گلشن که بین دوکویر نمک زار ایران قرار داره و جریان آب در اون دائمیه، کال نمک یا رودخانه نمک طبس | Salt River این رودخانه دائمی با بلورهای نمک تخم مرغی شکل که منظره ای دیدنی را بوجود آورده، روستای نایبند ماسوله ی دیگری در ایران اما در دل کویر واقع شده، در این منطقه ی سر سبز به دلیل جریان آب از قنات ها، شاهد بهشتی در دل کویر هستین و دارای حیاط های مشترک می باشند که بسیار دیدنیه.

معماری روستا و خانه هایی که بر روی صخره سنگی بزرگی قرار گرفته، خانه های ماسوله را برای شما تداعی می کنن و به روستای ازمیغان می توان اشاره کرد که یکی از بی نظیرترن و دیدنی ترین روستاهای مناطق کویری ایرانه.

کال جنی

کال جنی یا دره جن ها دره ای است که در شمال طبس و در اطراف روستای ازمیغان و در امتداد خروجی قناتی که در نزدیکی آن قرار دارد واقع شده و 35 کیلومتر با شهرستان طبس فاصله دارد. دره ای زیبا و حیرت انگیز که بومیان قدیمی آن را دره جن ها نامیده اند و آن را خوف انگیز و محل زندگی ارواح و جن ها میدانستند. برای دست یابی به کف دره نیازمند آشنایی به منطقه است.

دره دارای دیواره های بلند و پرشیب است که وارد شدن به آن میتواند خطراتی به همراه داشته باشد. وجود تونل ها و خانه هایی بنام خانه گبرها در دل دیواره ها که برای سکنای زرتشتیان زمان خود ساخته شده از دیگر جدابیتهای این دره است. ساخت این تونلها و حفرها احتمالا به زمان ساسانیان برمیگرده. این حفره ها و تونلها در دامنه جداره های این دره قرار گرفته اند. مسیر دسترسی به این حفره ها خیلی سخته. در مسیر این حفره ها تونل هایی دیده می شه که احتمالا راه های ارتباطی آنها با هم بوده.

چشمه مرتضی علی

از جاذبه های گردشگری شهر کویری طبس می شه به چشمه آب گرم مرتضی علی اشاره کرد که برای رسیدن بهش باید حدود 5 کیلومتر رو به صورت پیاده که عمدتاً از داخل آب می گذره طی کرد. تو این منطقه چشمه های آب سرد و گرم زیادی هست که بزرگ ترین اون ها همین چشمه مرتضی علیه. آب گرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخونه می ریزه و همین باعث ایجاد اختلاف دما می شه.
غلظت بالای آب گرم و تفاوت ساختاریش با آب سرد باعث می شه که این آب ها بدون اینکه کاملاً با هم مخلوط بشن تا مسافت 300 متری هم پیش برن و قابل تفکیک باشن. یعنی درست وقتی که در یه طرف رودخانه آب سرد جریان داره در طرف دیگش آب گرم رو می شه حس کرد ، تجربه فوق العاده ای که احتمالاً هیچ جای دیگه ایران نمی تونین امتحانش کنین.
علاوه براین چشمه مرتضی علی خواص درمانی زیادی هم داره و منبع تامین آب اغلب مزارع و باغ های طبسه که از طریق نهر آبی به شهر منتقل می شه.

آبگرم دیگ رستم

در فاصله 240 کیلومتری از طبس بعد از روستای نایبند و به فاصله 10 کیلومتر به سمت راور، چشمه ای کوچک وجود داره که آب آن گوگردی جریان دارد. درجه حرارات آن آنقدر بالاست که بیشتر از چند ثانیه نمی توان دست را در آن نگه داشت. درست در کنار این چشمه سبز و سوزان ، چشمه دیگری می جوشد که آب آن سفید رنگ و کاملا خنک است . به علت حرارت و املاحی که این آب دارد از آن برای رفع دردهای رماتیسمی و آب درمانی استفاده می کنند. در این منطقه سنگ های سیاه فراوانی وجود دارد که ناشی از فعالیت های آتشفشانی سالیان قبل بوده و کل زمین را پوشانده.

 روستای ازمیغان

"روستای ازمیغان" یکی از زیباترین مناطق دیدنی و توریستی طبس هست که دیدنش رو نباید از دست داد .معنی لغوی این روستا به گفته محلی ها به جایی گفته میشه که برای خوشگذارنی افراد لات استفاده می شده. در این روستای دو ترکیب جالب درخت خرما و شالیزار رو به طور همزمان می شه دید. همچنین بافت گیاهی این روستا دو منطقه گرم و مرطوب و گرم و خشک رو به طور همزمان شامل میشه.

این روستا توی یه دره کم عمق قرار گرفته و از ابتدا تا انتهای این دره آب جاریه و وفور آب در این قسمت از جغرافیای گرم و خشک ایران به حدی بوده که امکان کشت برنج در اون فراهم شده. اکثر درختان نخل این روستا خودرو هست و بصورت گروهی رشد کردن. در ازمیغان برنج بسیار مرغوبی بدست میاد و درو کردن و شالیکوبی هم بشکل کاملا سنتی انجام می شه.در این روستا جاذبه بسیاری دیدنی به نام تخت عروس وجود داره که مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته.

دره کال در سر

مجموعه طبیعی و تاریخی بسیار زیبای کال ( دره ) سردر در 25 کیلومتری شرق طبس و در دل رشته کوه شتری قرار دارد. جاده دسترسی به این دره آسفالته و از کنار دریاچه سد نهرین و داخل روستای توریستی خرو که خود یک مجموعه دیدنی است ؛ می گذرد. طول دره پیاده روی در این دره بر روی شن های شسته شده و از کنار نهر کم عمق آب گرم و سرد ( همزمان ) و از میان دو دیواره زیبای بلند شنی می باشد که حدود 40 دقیقه رفت و برگشت طول می کشد.

بیشتر بخوانید: با عروس زاگرس بیشتر آشنا شوید

دیواره های بلند دره، حفره ها و کانال هایی دیده می شود که با نظم خاص و مهندسی حساب شده ای بنا شده است که به آن خانه گبر گفته می شود. هرکدام از این حفره ها که قدمت آن به دوران ساسانیان یعنی حدود 1500 سال قبل می رسد، مقطعی از کانالی هستند که در داخل آن بعد از چاه هایی که به ارتفاع حدود 10 متر هستند به دالان بالا می رسیم که به اتاقک هایی منتهی می شود.
اندکی بالاتر از این چشمه، دره بسیار بسته و تنگ شده و از دو طرف، چشمه های کوچکی به صورت نوارهای آویخته شده از دره که با وزیدن نسیمی اشکال زیبایی را پدید می آورند به درون دره سرازیر می شوند و منظره چشم نوازی با عطر آب ایجاد می کنند. در ادامه دره ی مسیر چشمه آبگرم حمام مرتضی علی به طاق زیبای شاه عباسی برخورد می کنیم که بیش از 700 سال قدمت دارد و میان دو کوه نزدیک به هم ساخته شده و بنایی آجری است که در قسمت بالا و یا تاج آن سنگ به کار رفته است.

کال نمک یا رودخانه نمک طبس

رودخانه ی نمک، معروف به " کال نمک " با جاذبه ای بکر و دیدنی که در دل کویر واقع شده و منطقه ای جذاب و دیدنی برای علاقه مندان به عکاسی می باشد. این رودخانه دائمی با بلورهای نمک با اشکال جالب تخم مرغی پوشیده شده و منظره ای دیدنی را بوجود آورده. نمکی که از این منطقه به دست می آید کاملا طبیعی و دست ساز طبیعت می باشد. به دلیل نداشتن تابلو های راهنمای مسیر، همراهی راهنما الزامی می باشد.

پناهگاه حیات وحش نایبند

بهترین زیستگاه آهو در جنوب استان هم در شهرستان تایباد قرارداره که ازجمعیت نسبتا” خوبی برخورداره ولی متاسفانه خشکسالی های اخیر به شدت بر زیستگاه این گونه با ارزش زیستی اثرات نامطلوبی رو بر جای گذاشته. لذاجهت کاستن فشار ناشی از خشکسالی ها برحیات وحش که مخلوقات زیبای خداوندی وگنجینه ها الهی وطبیعی شهرستان هستند.

باغ گلشن

باغ گلشن طبس یکی از نمونه باغ های ایرانیه که جریان دایمی آب داره .این باغ بوسیله فردی به اسم امیر حسین خان ساخته شد که سومین حاکم طبس از سلسله خوانینی بود و به فرمان نادر شاه حکومت طبس رو در اختیار داشته. ساختمان سردر باغ گلشن در زلزله شهریور سال 57‬ به کلی از بین رفت اما امروزه همون نما با همون نقشه در حال ساخته. باغ گلشن بین دو کویر نمک زار ایران قرار داره ، اما کیفیت عجیب آب و هوای این منطقه ، آبشارها و استخرهای طبیعی فوق العاده ای تشکیل داده که با چمنزارهای قشنگی تزیین شده. طراحی این باغ بر اساس نمونه چهارباغ اصفهان و بر گرفته از آیات قرآن در توصیف بهشته که در اون ذکر شده که دو نهر همدیگه رو قطع می کنن.

 طاق شاه عباسی

طاق شاه عباسی شاید دیدنی ترین اثر تاریخی طبس باشه و یکی از جاذبه های تاریخی که چندین لقب تکرار نشدنی را همراه خودش کرده. معروفترین این القاب نازکترین سد جهانه که به خاطر تاج یک متری اش به این نام معروف شده.
برای دیدن طاق شاه عباسی که به سد شاه عباسی هم معروفه باید به روستای 700 ساله خرو در فاصله 27 کیلومتری شهر طبس سفر کنین جایی در نزدیکی چشمه آب گرم مرتضی علی. کمی بالاتر از چشمه مرتضی علی دره سد نهرین واقع شده که دیدنش خالی از لطف نیست و بسیار لذت بخشه. در ادامه همین تنگه به طاق شاه عباسی می رسین که از آثار زیبای این منطقه ست. این طاق مستحکم و زیبا در دره کانیونی باریک که متشکل از صخره های آهکیه ساخته شده و از نظر شرایط زمین شناسی در بهترین محل ممکن واقع شده و در آخر اینکه سد شاه عباسی از جمله سدهای پیشرفته جهانه.



+ 10
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری