پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۱ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
دوشنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۸ ۱۱:۴۰
۶
۱
نسخه چاپی
قیمتها همچنان کمرشکن با وجود کاهش نرخ ارز

سایه سنگین ارز 18 هزار تومانی بر زندگی مردم

قیمتها همچنان کمرشکن با وجود کاهش نرخ ارز
از ابتدای امسال با گذشت زمان شاهد کاهش نرخ ارز و سیر نزولی و ثبات این بازار هستیم اما همچنان دیگر بازارها به ویژه کالاهای اساسی، مسکن، خودرو و غیره در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کنند.

«کالایی که گران شد، دیگر ارزان نمی‌شود» این جمله را بارها از زبان عموم مردم در محافل و بازارها شنیده‌اید که با ناامیدی تمام نسبت به وضعیت بازار و گرانی‌ها بیان می‌کنند و گویا پی آن را به بدن خود مالیده‌اند و باید با این شرایط کنار بیایند چرا که وقتی قیمتی کالایی افزایش یافت دیگر کاهش نمی‌یابند. 

سال‌هاست که زندگی مردم ایران تحت تأثیر نابسامانی‌های بازار ارز دچار چالش شده است و هر روز سفره این مردم صبور و تاب‌آور کوچک و کوچک‌تر می‌شود و اما با همراهی تمام پا به پای تصمیمات سیاست‌گذاران قدم بر می‌دارند.

این سیاست‌گذاران باید بدانند که افزایش ناچیز حقوق دردی از تورم افسارگسیخته که سایه سنگین آن بر سر سفره مردم سیطره انداخته است، دوا نمی‌کند و باید راه چاره مناسب‌تری اندیشیده شود.

نباید امیدها ناامید شود و پدران و مادرانی که سال‌های جوانی خود را در راه دفاع از این مرز و بوم گذراندن و امروز نیز فرزندانی غیور پرورش دادند پاداشی جزء زندگی آرام و در رفاه نسبی نمی‌خواهند.

مطالب مرتبط: کاهش نرخ دلار لوازم خانگی را ارزان نمی‌کند

لازم است دولتمردان نیازهای اساسی مردم این سرزمین را به حد وفور فراهم سازند تا این نیاز اساسی آنها تأمین شود و سفره‌هایی نه چندان گشوده اما آبرومند باز کنند.

وضعیت گرانی‌ها و افزایش نرخ تورم به قدری مشهود است که به اعتقاد صاحبنظران اگر روند کاهشی و ثبات بازار ارز دائمی شود در ظرف دو تا سه ماه آینده شاهد بازگشت آرامش به دیگر بازارها خواهیم بود.

www.titrebartar.com

 

افت نرخ ارز تنها در تابلوی صرافی‌ها

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در این باره معتقد است: قیمت مسکن، موبایل، خودرو، لبنیات و مواد شوینده در سال گذشته براساس دلار ۱۸ هزار تومانی افزایش پیدا کرد اما با کاهش نرخ ارز نه تنها از قیمتشان کاسته نشد بلکه روز به روز نیز افزایش پیدا می‌کند.

سیده حمیده زرآبادی با اشاره به اینکه قیمت موبایل متناسب با اُفت نرخ دلار کاهش پیدا نکرد، گفت: سیاست‌گذاری بانک مرکزی درباره بازار ارز با سیاست‌گذاری سایر وزارتخانه‌ها متفاوت است چراکه در حال حاضر قیمت کالاها براساس ارز ۱۸ هزار تومانی محاسبه می‌شود حال آنکه نرخ دلار در بازار کاهش پیدا کرده و به 11هزار تومان نزدیک شده است.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی افزود: قیمت کالاها و خدمات در آبان سال گذشته به دلیل رشد نرخ ارز افزایش چشمگیری داشت اما علیرغم کاهش قیمت دلار در ماه‌های بعدی، نرخ کالاها نه تنها نزولی نشد بلکه روند صعودی نیز در پیش گرفت.

وی اظهار کرد: بانک مرکزی با تزریق دلار به بازار و از بین بردن تنش‌ها -بدون توجه به قیمت سایر کالاها- تنها به دنبال کاهش نرخ دلار و قیمت طلا است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه سیاست‌های بانک مرکزی و سایر وزارتخانه ها برای کاهش قیمت‌ها یکپارچه نیست، اضافه کرد: کاهش قیمت طلا در ایران در روزهای اخیر علی‌رغم افزایش نرخ جهانی آن گواه این مطلب است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بانک مرکزی توضیحی درباره اینکه چرا کاهش نرخ ارز، تاثیری در افت قیمت سایر کالاها ندارد، ارائه نمی‌دهد.

کاهش نرخ ارز بی تاثیر در بهبود معیشت مردم

زرآبادی بیان کرد: کاهش قیمت دلار تنها در زندگی افرادی تاثیر دارد که ارز کاغذی خریداری می‌کنند مانند مسافران که مقصد سفر آنها خارج از کشور است و یا دانشجویان خارج از کشور و بر سر سفره و زندگی مردم هیچ تاثیری ندارد.

این نماینده مردم در مجلس درباره برخی شائبه ها مبنی بر اینکه علت گران ماندن قیمت موبایل علیرغم کاهش نرخ ارز کمبود عرضه است، توضیح داد: در حال حاضر عرضه و تقاضا در بازار متناسب است چراکه اگر عرضه کاهش پیدا کرده، خریدار نیز با توجه به گران شدن قیمت موبایل کاهش چشمگیری داشته است.

زرآبادی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت گوشی معمولی که کارکرد چندانی ندارند حدود ۳ میلیون تومان است، گفت: در حال حاضر بیشترین خرید و فروش گوشی در حوزه موبایل دست دوم است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حال حاضر نظارتی بر قیمت کالاها در بازار وجود ندارد به همین دلیل نرخ کالاها با کاهش نرخ ارز کم نمی‌شود در واقع قیمت‌گذاری‌ها سلیقه‌ای است و ارز تنها عددی روی تابلوی صرافی بوده و کاهش آن بر زندگی مردم و قیمت کالاها اثری ندارد.



+ 6
مخالفم - 10
نظرات : 1
منتشر نشده : 0
 
ir
+0
unlike
-0
شهروند ۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۸:۰۵
پاسخ
comments حرف حساب جواب نداره. حرف دل مارو زدید
 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری