پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۲۷
۷
۰
نسخه چاپی

با حساسیت فصلی چه کنیم؟

تغییرات آب و هوا و فرا رسیدن فصل بهار و تابستان، در کنار بهره مندی از زیبایی‌های ویژه طبیعی، برای برخی افراد معضل بزرگی بوده و شروع‌کننده دور جدیدی از بیماری‌شان است.


image.png

به گزارش تیتربرتر،  برخی از مردم در بهار و تابستان دچار حساسیت های فصلی شده و این دو فصل برای آن ها رنگ آلرژی و حساسیت دارد. 

یک متخصص ریه در خصوص حساسیت‌ها و علل آن‌ها، به ایسنا گفت: آلرژی (حساسیت) و تحریک پذیری بیش از حد اعضای مختلف بدن به مواد آلرژن بوده و با تماس این مواد با پوست، چشم‌ها، ناحیه بینی، ریه و مجاری هوایی و همچنین دستگاه گوارش ایجاد می شود؛ مواد حساسیت زا می توانند یک یا چند عضو را هم زمان درگیر کنند. 

دکتر محمد اسماعیل حجازی با بیان این‌که آلرژی های فصلی شایع ترین آلرژی‌ها در جامعه ما هستند، گفت: در فصول مختلف آلرژی نسبت به مواد مختلف، متفاوت است؛ در فصل بهار تغییرات جوی و گرده های موجود در هوا به علت  گرده افشانی گل ها و گیاهان، در فصل تابستان گرد وخاک و در فصول سرد آلرژی می تواند نسبت به سرما ایجاد شود. 

وی در خصوص علائم این بیماری، بیان کرد: علائم در قسمت‌های مختلف به شکل‌های مختلف بروز کرده و قرمزی و خارش پوست، قرمزی، خارش و آبریزش چشم، آبریزش، خارش و گرفتگی ناحیه بینی، سرفه های تحریکی به ویژه به هنگام شب، عطسه های مکرر و تنگی نفس از علائم آلرژی در ارگان های مختلف بدن است. 

حجازی افزود: این علائم می توانند به تنهایی و  یا چند مورد  به طور هم زمان شخص را درگیر کنند. 

این متخصص ریه با اشاره به روش های درمان حساسیت های فصلی، اظهار کرد: درمان اولیه آلرژی پرهیز از تماس با مواد حساسیت زا و در مرحله بعدی کنترل آن با استفاده از آنتی هیستامین ها و داروهای موضعی همچون قطره های بینی و چشم است. 

وی افزود: در صورت تاثیر نداشتن یک نوع آنتی هیستامین با مراجعه به پزشک، استفاده از داروها و مکمل های دیگر و همچنین تغییر دستور دارویی می توان حساسیت ها را کنترل کرد؛ چرا که داروهای آنتی هیستامینی محدود نبوده و دسته های مختلفی را شامل می شوند. 

حجازی با اشاره به تزریقات کورتونی به عنوان یکی از روش های درمان، گفت: از تزریقات کورتونی می توان در صورت مصرف نکردن آنتی هیستامین‌های خوراکی برای کوتاه مدت استفاده کرد؛ توصیه می شود فرد این کار را به طور خود سرانه انجام نداده و تزریق دارو با تجویز پزشک انجام شود. 

این متخصص ریه با بیان راهکارهای جلوگیری از حساسیت، اظهار کرد: ابتدا فرد باید فاکتورهای تحریک کننده را شناسایی کرده و از آن ها پرهیز کند؛ همچنین استفاده از ماسک و رعایت نکات تغذیه ای همچون پرهیز از خوردن گردو، انگور، طالبی و توت فرنگی از راهکارهای دیگر برای پیشگیری از این بیماری است. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه به این بیماری و درمان آن بسیار دارای اهمیت بوده و در صورت بهبود نیافتن در دراز مدت وسعتش افزایش یافته و منجر به بیماری هایی همچون آسم می شود.

  




+ 7
مخالفم - 11
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری