پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۴۵
۱۰
۰
نسخه چاپی

آیا می توان رمز ارزهای دیجیتال را یک صنعت دانست؟

آیا می توان رمز ارزهای دیجیتال را یک صنعت دانست؟
تب کسب درآمد از استخراج «بیت کوین» بالا گرفته است. افرادی که معمولا از قشر جوان و قریب به اتفاق تحصیل کرده هستند، برای کسب درآمد، راه تازه‌ای یافته اند.

تیتربرتر: تولید بیت کوین برای کشور هم می تواند فرصت باشد و هم می تواند تهدید. جنس عملیات استخراج ارزهای دیجیتال جنس صادرات مجازی برق است. قیمت برق نسبت به کشورهای منطقه و دنیا قیمتش پایین است. در حال حاضر قیمت برق صادرات ۹سنت برای هر کیلو وات ساعت است.  در صورتی که برق مصرفی مردم کمتر از نیم سنت است.

معاون وزیر اقتصاد گفت: استخراج رمزارز نوعی ایجاد دارایی است برای همین می توان آن را صنعت گرفت، اما وقتی با آن بخواهد پرداختی انجام شود، نیاز به مدیریت و نظارت بانک مرکزی است.

وی گفت: آنها که می خواهند در این صنعت کار کنند باید بدانند که این صنعتی با ریسک بسیار بالاست و رمزارزها از جمله بیت کوین با نوسان شدید قیمت روبرو هستند.

معاون وزیر اقتصاد درباره رمزارز بیت کوین نیز افزود: رمز ارزها انواع مختلف و اسامی گوناگون دارند و یکی از آنها که معروف و رایج تر است بیت کوین نام دارد.

دهقان دهنوی با اشاره به تعریف فناوری بلاک چین و رمزارزها گفت: بلاک چین فناوری ای است که اجازه می دهد اطلاعات را به شکل رمزنگاری شده و توزیع شده داشته باشیم و استخراج رمز ارز کسب و کار و صنعتی است که با استفاده از فناوری بلاک چین، افراد تلاش می کنند رمزارزها را بدست بیاورند یعنی رمزارز پاداش کسی است که از فناوری بلاک چین برای بدست آوردن رمزارز استفاده کرده است.

دهقان افزود: بلاک چین فناوری است که هم برای تولید رمز ارز داخلی و هم برای تولید امضای دیجیتال می توان از آن استفاده کرد.

وی همچنین گفت: قابلیت داد و ستد با رمزارز بسیار محدود است.

احمد محمدی انارکی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به مزایا و معایب کسب و کار استخراج رمزارز گفت: از ظرفیتهای خوب رمز ارز می توان استفاده کرد، چون قابلیت پیگیری ندارد لذا می توان از طریق آن برای کشور ارزآوری کرد و یا واردات انجام داد.

انارکی با اشاره به تاثیر استفاده از رمزارز در افزایش مصرف برق، همچنین گفت: وزارت ارتباطات می تواند در بحث شناسایی و رصد دستگاه های رمزارزها مشارکت کند و در ضمن باید توجه داشت که مشکل مصرف برق بیشتر در تابستان اتفاق می افتد و مشکلی از این بابت در فصول دیگر نیست.

دستگاه های استخراج ارزهای مجازی(ماینر)

 موضوع استخراج بیت کوینها از ابتدای سال 98 به یکی از چالشهای جدی فضای اقتصادی کشور تبدیل شده و هنوز سازوکار مشخص قانونی برای آن تبین نشده است. در همین راستا وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص آخرین تصمیمات درباره استخراج رمزارزها گفته است، ساز وکار و قوانین استخراج رمز ارز‌ها بعد از نهایی شدن در دولت ابلاغ خواهد شد.

از سوی دیگرچندی قبل  گمرک  ردیف تعرفه دستگاه‌های استخراج ارزهای مجازی را تعیین کرده بود اما ظاهرا این به معنای آغاز ترخیص این دستگاه‌ها نیست. واردات این دستگاه‌ها به ثبت سفارش قانونی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین موافقت و اعلام نظر بانک مرکزی نیاز دارد بنابراین تا زمانی که این مجوزها صادر نشده است، امکان واردات رسمی وجود ندارد.  براساس بررسی‌های صورت گرفته دستگاه‌های استخراج ارزهای مجازی در ردیف تعرفه 84719090، قرار گرفته که این ردیف مربوط به پردازشگرهای مرکزی و کامپیوترهاست.

مقاله مرتبط:تولید بیت کوین برای کشور هم می تواند فرصت باشد و هم تهدید

گفتنی است، جمال ارونقی با اشاره به اینکه گمرک تنها ردیف تعرفه دستگاه های استخراج ارزهای مجازی را تعیین کرده و این به معنای آغاز ترخیص این دستگاه‌ها نیست، گفت: بر اساس درخواست برخی از سازمانها گمرک ایران اعلام کرد که دستگاه‌های بیت ماینر در کدام تعرفه قرار می‌گیرد.

وی افزود: گمرک دراین زمینه تصمیم گیر نیست و درصورتی که دولت با واردات دستگاه های تولید ارز مجازی موافقت کند، بخشنامه‌های قانونی را اجرا می کند.

به گفته وی، حتی کالاهای ممنوع الورود نیز دارای ردیف تعرفه هستند، وی همچنین توضیح داد: برای مثال برخی از مواد پیش ساز مواد مخدر یا روانگردان نیز در گمرک دارای ردیف تعرفه است تا مشخص شود که قانون چه نظری درباره آن دارد.

بر این اساس به نظر می‌رسد کلیه دستگاههای استخراج بیت موجود در کشور به صورت غیر قانونی، قاچاق و از مبادی غیر رسمی واردکشور شده باشند، این درحالی است که در بین یک نکته قابل توجه در ترخیص بیت ماینرها از قلم افتاده است.

چندی قبل وزارت صنعت اعلام کرد 3243 قلم کالا بر اساس مصوبه هیئت دولت و ابلاغ وزیر صنعت، در صورت ورود به مناطق آزاد تجاری نیاز به ثبت سفارش در وزارت صنعت ندارد.

همانطور که اشاره شد گمرک ردیف تعرفه 84719090 را به عنوان کد شناسایی بیت ماینرها معرفی کرده است، کالای مورد نظر در ردیف مربوط به پردازشگرهای مرکزی و کامپیوترها قرار گرفته است.
 بر اساس مجوز زیر که در دی ماه سال قبل صادر شده مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امکان واردات بدون ثبت سفارش بیت ماینرها را در اختیار دارند. به این ترتیب در منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه پیام درخواست ترخیص قانونی دستگاههای مورد اشاره ارائه میشود و مستند به این تصمیم وزارت صنعت فارمهای استخراج بیت کوین در این منطقه ویژه اقتصادی راه اندازی شده است.

بر اساس این گزارش، مجوز صادر شده تنها مربوط به ترخیص قانونی دستگاههای مورد اشاره است و درحال حاضر اطلاعی از نحوه وضع تعرفه برق مجموعه‌های مربوطه در دست نیست که بایستی شفاف سازی لازم صورت گیرد.

www.titrebartar.com

 

سوء استفاده از تعرفه برق یارانه‌ای برای استخراج بیت کوین 

با پایین آمدن ارزش ریال به خاطر تحریم های آمریکا، تعداد زیادی از ایرانی ها به ارزهای مجازی مخصوصاً بیت کوین رو آورده اند و محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفت ایران تبدیل به بهشتی برای استخراج کنندگان بیت کوین شده است.

  اشتیاق به ارز مجازی  مقامات ایران را نگران کرده چون فرآیند انرژی بر استخراج بیت کوین باعث سوء استفاده از سیستم برق یارانه‌ای ایران شده است. در حال حاضر نرخ برق یارانه‌ای ( نیم سنت در هر کیلو وات ) سوخت استخراج ارز مجازی در کشور را تامین می کند. صنعت برق ایران اخیراً اعلام کرده قصد دارد قیمت برق را به 7 سنت در هر کیلو وات افزایش دهد.

  محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفت: ایران تبدیل به بهشتی برای استخراج کنندگان بیت کوین شده است.

وی گفت:« استخراج بیت کوین از نظر قانونی ممنوع نیست ولی دولت و بانک مرکزی دستور داده‌اند واردات ماشین های استخراج کننده تا معرفی قوانین جدید ممنوع شوند».

حدود هزار واحد سخت افزار استخراج بیت کوین از دو کارخانه در ایران توقیف شده اند .مقامات همچنین قبل از افزایش برنامه‌ریزی‌شده قیمت انرژی، برق استخراج کنندگان بیت کوین را قطع کرده اند. این ممنوعیت باعث شد برخی استخراج کنندگان از برق مساجد که رایگان است سوء استفاده کنند.

 ایران درگیر تورم بالا به خاطر سخت‌تر شدن تحریم‌های آمریکاست. آمار نشان می دهد درآمد صادرات نفت ایران 90 درصد کاهش یافته است، بیکاری نزدیک به 20 درصد است و چند میلیون نفر زیرخط فقر زندگی می کنند.

سال گذشته محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران اعلام کرد حدود 2.5 میلیارد دلار از طریق ارز های مجازی از ایران خارج شده است.



+ 10
مخالفم - 11
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری