پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ ۱۳:۴۹
۷
۰
نسخه چاپی

کارخانه های تایر سازی تعطیل می شوند؟

کارخانه های تایر سازی تعطیل می شوند؟
اگر روند رسیدگی به پرونده‌های دریافت ارز برای واردات مواد اولیه تولید تایر همچنان کند پیش برود، باید منتظر تعطیلی موقت کارخانه ها به‌دلیل نبود مواد اولیه باشیم

گودیر که پیش از تحریم‌های سال 84 تایرهای سواری خود را نیز از طریق نمایندگی در ایران به خودروسازانی همچون ایران‌خودرو هم می‌فروخت، یکباره با شروع تحریم‌های دور اول به صورت رسمی بازار ایران را ترک کرد. اما این روزها خبر از ورود دوباره این برند آمریکایی در بازار به گوش می‌رسد و محصولات گودیر از دو سایت تولیدی آن در ترکیه و لوکزامبورگ وارد بازار ایران می‌شوند. 

گودیر مشهورترین برند تایرسازی آمریکاست که در سال‌های اخیر رقابت فشرده‌ای با دو تایرساز فرانسوی و ژاپنی یعنی میشلن و بریجستون دارد. 

تایرسازی که همواره به‌عنوان سومین تولیدکننده بزرگ دنیا مطرح بوده است و البته یک‌بار به‌طور رسمی بازار  ایران را در دوره اول تحریم ها ترک کرده است. براساس بررسی‌های صورت‌گرفته درحال‌حاضر سه سایز باری اتوبوسی این برند دربازار موجود است و درگروه محصول OTRیا همان ماشین‌های راهسازی و معدنی هم می‌توان با مراجعه به بازار، ‌برای خودروهای راهسازی این برند  را تهیه کرد.

این در حالی است که آمریکایی‌ها تا حد امکان برای ورود مواد اولیه تایرسازی و لاستیک‌های موردنیاز ناوگان حمل‌ونقل کشور از تمام کشورها سنگ‌اندازی کرده‌اند. اما حالا  وقتی پای منافع شرکت‌های آمریکایی به میان می‌آید به‌راحتی دفاتر فروش منطقه‌ای این شرکت در امارات و ترکیه،‌ حجم زیادی تایر را روانه بازار ایران می‌کنند و مشکلی نیز در آمریکا برایشان به وجود نمی‌آید!

بازار تایرهای باری-اتوبوسی، راه‌سازی و معدنی ایران  به قدری حساس و پرتیراژ است که با ورود تایرهای گودیر به بازار این ذهنیت برای فعالان این صنف تداعی می‌شود که گویی تلاش آمریکایی‌ها برای خروج رقبای  ژاپنی و اروپایی از ایران بی‌ارتباط با ورود آنها جهت منفعت‌طلبی‌شان به بازارکشور نیست.

ورود این برند به ایران شاید به‌دلیل عدم آگاهی کارشناسانی باشد که اقدام به تایید ثبت‌سفارش‌ها و حتی درخواست‌های ارزی کرده اند،‌ چراکه اغلب تایرسازان بزرگ دنیا در کشورهای مختلف کارخانه تولید تایر دارند و گودیر آمریکایی نیز کالاهای ساخته‌شده در کارخانه‌های ترکیه و لوکزامبورگ را روانه ایران می‌کند ولی سود اصلی به جیب آمریکایی‌هایی می رود که با تحریم به جنگ تمام‌عیار مردم ایران رفته اند.

بنابراین  به نظر می‌رسد باتوجه به شرایط فعلی بهتر است ارزی که برای واردات این دسته از کالاها تخصیص داده می‌شود، برای توسعه کارخانه‌های تولیدی تایر هزینه شود تا شعار سال محقق و تولید رونق یابد.  

هشدار درباره امکان تعطیلی موقت کارخانه‌های تایرسازی

این‌بار هشدار جدی است «اگر روند رسیدگی به پرونده‌های دریافت ارز برای واردات مواد اولیه تولید تایر همچنان کند پیش برود، باید منتظر تعطیلی موقت کارخانه ها به‌دلیل نبود مواد اولیه باشیم.» این را محمدرضا تقی گنجی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر می‌گوید و از بی توجهی بانک مرکزی به اهمیت این صنعت و لزوم تامین به موقع مواد اولیه آن گلایه دارد.

گنجی به صراحت نسبت‌ به قوت گرفتن امکان تعطیلی کارخانه‌های تایرسازی در ماه‌های آینده هشدار داد و گفت: «متاسفانه پرونده‌های ارزی تایرسازان بین 6تا 8هفته در بانک‌مرکزی معطل مانده‌اند و این اتفاق روند تامین مواداولیه را بامشکل مواجه کرده است.»  

وی باتاکید بر اینکه مجموع ارز موردنیاز صنعت تایر ایران در یک‌سال کاری 300میلیون دلار است، بیان کرد: «جای تعجب است تایید پرونده‌های ارزی و پرداخت ارز به تولیدکنندگانی که ماهانه تنها 25میلیون دلار برای  خرید مواداولیه خود نیاز دارند، باید دوماه طول بکشد اما طی چند روز ارز موردنیاز برای واردات تایرهای خارجی و آماده، ‌آن‌هم به مبلغ نیم‌میلیاردیورو تایید و لاستیک خارجی وارد کشور می‌شود.»  

مقاله مرتبط:ارز واردات تایر به تولیدکنندگان داده شود

گنجی با اشاره به تنوع مواد اولیه مورد نیاز دراین صنعت ادامه داد: «تایرسازان باید همواره مواد بخشی‌از مواد اولیه موردنیازشان در انبار داشته باشند، ‌بخشی در گمرک و مقداری نیز در حال حمل روی آب. هر زمان این چرخه متوقف شود، شک نداشته باشید در مدت زمان کوتاهی تولید با مشکل مواجه خواهد شد و خطوط تولید حتی به صورت موقت تعطیل می‌شوند.»

وی از مسئولان بانک‌مرکزی درخواست کرد با جدی گرفتن صنعت تایر، ‌روند تایید پرونده‌های ارزی شرکت‌های تولیدی در این صنعت را تسریع کنند تا کشور در ماه‌های آینده با کمبود این کالا در سطح بازار و بالا رفتن قیمت‌های ناشی‌از کاهش  میزان تولید مواجه نشود.  

گلایه تایرسازان از عدم پرداخت به موقع ارز برای خرید مواد اولیه در حالی مطرح می‌شود که اخبار متعددی از مشکلات این شرکت‌ها برای خرید و حتی ترخیص ماشین‌آلات خریداری‌شده برای توسعه خطوط تولید به‌گوش می‌رسد. مشکلی که رفع آن می‌تواند موجب افزایش ظرفیت تولید تایر در کشور می‌شود. 

 

گرداورنده : معین کرمی



+ 7
مخالفم - 14
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری