پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ ۱۷:۳۳
۹
۰
نسخه چاپی

از زايمان طبيعي مي ترسم

خانمي 25ساله و باردار هستم و تا آخر ارديبهشت فارغ مي شوم، خدا را شکر به تشخيص پزشکم مشکل خاصي براي من و جنين وجود ندارد، براي همين توصيه به زايمان طبيعي کرده است، اما من از انجام زايمان طبيعي وحشت دارم. مي خواستم نظر يک متخصص زايمان ديگر را هم در اين باره بدانم. چون دکترم به من اميدواري مي دهد و مي گويد مطمئن باش بنيه اش را داري و مي تواني فرزندت را به روش طبيعي به دنيا بياوري.

خواهر محترم سلام، تشخيص اين مسئله که براي شما و جنين تان، زايمان طبيعي مناسب تر است يا سزارين، بايد پس از مطالعه دقيق پرونده پزشکي تان ارائه شود. با اين حال از آن جا که در پيامک تان اشاره کرده ايد که بنا به تشخيص پزشک تان مشکل خاصي شما را تهديد نمي کند لذا در شرايط عادي به طور قطع زايمان طبيعي گزينه مناسب تري براي شما و فرزندتان خواهد بود. هرچند در هفته گذشته مطلب مفصلي درباره فوايد زايمان طبيعي در ضميمه زندگي سلام منتشر شد ولي با اين حال توجه شما را به نکاتي در اين باره جلب مي کنم که اميدوارم موثر باشد.

بي اطلاعي مادران باردار از روش هاي زايمان طبيعي

انواع روش هاي کاهش درد در زايمان به خوبي معرفي و تبليغ نشده است و بسياري از مادران باردار از اين روش‌ها بي اطلاع هستند.

اغلب خانم ها به اين دليل سراغ سزارين مي روند و آن را جايگزين زايمان طبيعي مي‌کنند که از درد زايمان رهايي يابند، در حالي که اگر زايمان طبيعي و بدون درد به درستي تبليغ مي شد، شرايط موجود را دستخوش تغيير مي کرد.

البته در مواقع ضروري عمل «سزارين» به مادران باردار پيشنهاد مي شود ولي اگر لگن مادري دچار مشکل نباشد، شرايط جنين و وضعيت جسماني مادر مطلوب باشد و نهايتا مشکل اورژانسي خاصي مادر و فرزندش را تهديد نکند؛ زايمان طبيعي بهترين گزينه است.

عوارض سزارين

سزارين مخاطراتي دارد که کمتر براي مادران تشريح شده، از جمله احتمال خونريزي و چسبندگي جفت در عمل سزارين وجود دارد. متأسفانه عامل ديگري که مادران جوان را به سمت اين عمل سوق داده است نگراني از بابت نداشتن بنيه براي انجام زايمان طبيعي است. به خاطر دارم خانم ميانسالي از روستا به همراه دختر باردارش به مطب مراجعه کرده بودند و درخواست سزارين داشتند در حالي که براي آن مادر جوان بهترين گزينه، زايمان طبيعي بود. از مادر اين خانم پرسيدم، شما که خودتان سال ها قبل با همين روش فرزندانتان را به دنيا آورده ايد و حتي نسل هاي قبل از شما هم در روستا، به اين روش زايمان مي کردند حالا چرا براي دخترتان اين قدر اصرار به سزارين داريد، آن هم در حالي که هيچ مشکلي ندارد؟ پاسخش اين بود که؛ دخترم بنيه کافي براي طبيعي زايي ندارد! در حالي که من به عنوان پزشک نظر ديگري داشتم.

از ديگر عوارض سزارين اين است که اين عمل مي تواند تعداد زايمان ها را کاهش دهد و مادر، نهايتا قادر به انجام دو يا سه زايمان ديگر خواهد بود اما درباره زايمان طبيعي چنين محدوديتي رخ نمي دهد.

استراحت مادر باردار فقط به توصيه پزشک

در کشور ما ورزش ها و تمرين هاي دوران بارداري به خوبي تبليغ و آموزش داده نمي شود. اين تمرينات باعث مي شود تا ساختار بدن هم براي زايمان طبيعي آماده شود و هم عوارض ظاهري زايمان بر جسم مادر نمودي نداشته باشد. اما متأسفانه به دليل نبود آگاهي مادران باردار در اين 9ماه، مدام به پرخوري و کم تحرکي از سوي اطرافيان تشويق مي شوند که نهايتا اين رفتارها، آن ها را با مشکل مواجه مي کند.

دکترمهنوش فرشچيان / متخصص زنان و زايمان





+ 9
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری