پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: سه شنبه, ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۴ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۳ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ۱۶:۵۰
۱۲
۰
نسخه چاپی

ایران، ناکام بزرگ رقابت های آسیایی

ایران، ناکام بزرگ رقابت های آسیایی
27 سال است که هیچ تیم باشگاهی در ایران نتوانسته قهرمان آسیا شود. نگران‌کننده‌تر اینکه سال‌ها نیز از قهرمانی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا (معتبرترین جام ملی در سطح آسیا) می‌گذرد.

سال‌ها از آخرین قهرمانی یک تیم فوتبال ایرانی در آسیا می‌گذرد و امسال هم ذوب‌آهن آخرین بازمانده‌ای بود که حذف شد. پاس در سال ۱۳۷۱ یعنی فصل ۹۳–۱۹۹۲، قهرمان جام باشگاه‌های آسیا شد. از آن زمان تاکنون نزدیک ۲۷ سال (تقریباً سه دهه) می‌گذرد و در این مدت تیم‌های آسیایی در رده باشگاهی و ملی افتخارات زیادی داشتند.

از آن سال تاکنون هیچ تیم باشگاهی در ایران نتوانسته قهرمان آسیا شود. نگران‌کننده‌تر اینکه سال‌ها نیز از قهرمانی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا (معتبرترین جام ملی در سطح آسیا) می‌گذرد.

هر چند تیم ملی فوتبال ایران مدت‌هاست تیم اول آسیا در رده بندی فیفاست ولی به لحاظ کسب نتیجه هم تیم ملی فوتبال ایران و هم تیم‌های باشگاهی نتایج مطلوبی کسب نکردند. 

جای سوال دارد برای تیمی که در فوتبال آسیا خودش را مدعی می‌داند چرا در ۳۰ سال گذشته در بخش باشگاهی و ۴۰ سال اخیر در رده ملی به این افتخار مهم نرسیده است.

در این مدتی که تیم‌های ایرانی و تیم ملی ایران رنگ قهرمانی در قاره آسیا را ندیده‌اند، تیم‌های دیگر چه عملکردی داشتند؟

جدول زیر نشان دهنده موفقیت تیم‌های ملی و باشگاهی در سطح آسیا را از آخرین قهرمانی یک تیم ایرانی ( سال۱۳۷۱) نشان می‌دهد:

کشور

قهرمانی در جام ملت‌های آسیا

قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا

ژاپن ۴ بار ۵ بار
عربستان  ۱ بار ۳ بار
استرالیا ۱ بار ۱ بار
عراق ۱ بار -
قطر ۱ بار ۱ بار
کره جنوبی - ۱۰ بار
چین - ۲ بار
تایلند  - ۲ بار

 

نزدیک به نیم قرن از آخرین قهرمانی تیم ملی فوتبال ایران در قاره آسیا می‌گذرد. تقریبا ۴۰ سال از آخرین حضور در المپیک و سه دهه از آخرین قهرمانی یک تیم ایرانی در آسیا سپری می‌شود.

حتما دلایل زیادی برای موفقیت رقیبان ما در قاره وجود دارد که نیاز به واکاوی دارد. تیم‌های باشگاهی در آسیا امروز صاحب حق پخش تلویزیونی و درآمد خوب هستند و توان جذب بازیکنان خوبی دارند و تراز مالی باشگاه‌ها مشخص است.

در صورتی که این روند ادامه داشته باشد چه بسا رده‌بندی فیفا تنها ملاک افتخار فوتبال ایران در سطح آسیا باشد.

دلایل شکست ذوب آهن

 ذوب آهن در دیدار برگشت برابر الاتحاد عربستان با نتیجه 4 بر سه تن به شکست داد تا با توجه به شکست دو بر یک در دیدار رفت از دور رقابت‌ها حذف شود. سایت اسپورت 360 عربی به سه دلیل برای شکست ذوب آهن در این دیدار اشاره کرد.

درخشش بازیکن برزیلی

رومارینیو بازیکن برزیلی الاتحاد یکی از بهترین بازی‌های خود با پیراهن این تیم را به نمایش گذاشت. او توانست دو گل به ثمر برساند تا بیشترین سهم را در صعود الاتحاد داشته باشد. او سه بار به طرف ذوب آهن شوت زد و 84 درصد پاس هایش هم درست به مقصد رسید و نمره بالای 8.5 را دریافت کرد.

اشتباهات خط دفاعی

خط دفاعی ذوب آهن اشتباهات کابوس واری در این دیدار داشت که باعث شد تا دروازه این تیم سه بار باز شود. ذوب آهن یکی از بهترین خط دفاعی ها را داشت اما الاتحاد این خط دفاعی را با بازی هجومی اش به اشتباه انداخت.

جرات سییرا

سرمربی الاتحاد عربستان سهم بسزایی در کسب این پیروزی داشت. او تیمش را از همان ابتدا هجومی به میدان فرستاد و شاگردان او به جای بازی دفاعی و وقت تلف کردن به بازی سراسر هجومی روی آوردند و ثمره آن را هم دیدند.

تیتر عجیب روزنامه عربستانی

روزنامه عکاظ عربستان بعد از پیروزی الاتحاد برابر ذوب آهن تیتر زد: "الاتحاد خاری در حلق تهران! عمید آسیا نقشه فارس‌ها را ناکام گذاشت".

این روزنامه عربستان در ادامه نوشت: "از سال 2016 که کنفدراسیون فوتبال آسیا برگزاری بازی نماینده‌های عربستان و ایران را در زمین بی طرف برگزار می‌کند الاتحاد چهار بار در سه کشور امارات، قطر و عمان به مصاف نماینده‌ی ایران رفته و هر چهار بار به پیروزی رسیده است. الاتحاد ابتدا در سال 2016 در دیدار رفت برابر سپاهان در قطر با چهار گل به پیروزی رسید و در دیدار برگشت در عمان هم با 2 گل به پیروزی رسید. الاتحاد امسال هم برابر ذوب آهن ابتدا در امارات با نتیجه دو بر یک و در دیدار برگشت هم در قطر با نتیجه 4 بر سه به پیروزی رسید".

بیشتر بخوانید:فاکس‌اسپورت: ذوب‌آهن در دفاع جریمه شد!

در ادامه این مطلب آمده است: "علیرضا منصوریان سرمربی ذوب آهن قبل از این دیدار قول داد که الاتحاد را شکست دهد و پرچم ایران را در کشور دوست و برادر قطر به اهتزاز در آورد اما الاتحاد این بار هم نماینده ایران را ناکام گذاشت و این تیم هم مانند دیگر نماینده های ایران حذف شد".

 

گرداورنده: معین کرمی



+ 12
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری