پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ۱۵:۳۶
۶
۰
نسخه چاپی

لایه‌بندی تحریر در آواز ایرانی چگونه است؟

در سی و ششمین نشست آیین آواز بحث «لایه‌بندی تحریر در آواز ایرانی» بررسی شد.


ارسباران

به گزارش تيتربرتر، در این نشست علیرضا امینی ـ آهنگساز و نوازنده سه‌تار ـ تحقیق و ارائه مباحث تخصصی و فنی را لازمه احیا و رشد لایه‌بندی تحریر در آواز ایرانی شمرد و از این مؤلفه به عنوان یکی از مهمترین ارکان آواز ایرانی یاد کرد.

در ادامه علی شیرازی ـ خواننده موسیقی ایرانی ـ درباره تفاوت تحریرهای آوازی با تحریرهای تصنیفی در موسیقی ایرانی گفت: آواز و هم ضربی‌خوانی، تصنیف و ترانه، متر خاص خود را دارند. متر مخصوص ضربی‌خوانی و تصنیف و ترانه، کاملاً پیش‌بینی شده است؛ در حالی که متر آواز بر اساس اوزان عروضی است. البته دست آوازخوان هم تا حدودی در ارائه مترهای آوازی باز است. اما درخصوص لایه‌بندی تحریر این دو هر کس به هر شیوه‌ای که می‌خواند برایش فرقی نمی‌کند که در حال اجرای تصنیف است یا آواز. در واقع خواننده از همان تکنیک‌ها و لایه‌بندی زمان اجرای هردو گونۀ موسیقایی استفاده می‌کند.

او بیان کرد که همواره در توصیف ساختمان تحریر از عبارت‌ها و واژه‌هایی مانند خُرده‌تحریر، تحریرهای ریز و اجزا یا جزئیات تحریر استفاده می‌شود که توصیف کاملی نیست و هنرجوی این رشته را تا حدی دچار سردرگمی می‌کند.

شیرازی اضافه کرد: تحریر، ریز و درشت ندارد و ساختمان آن در حکم پیکره‌ای است که مانند پنج انگشت، هر کدام در تقویت و تکمیل فعالیت‌های دست آدمی به حرکت درمی‌آیند و هر کدام نقشی مهم و مؤثر ایفا می‌کنند.

وی بیان کرد که «ادوات تحریر عبارتند از «آ»، «ها» و چیزی بین این دو که آن را به شکل قراردادی «عا» می‌خوانیم و در نوشته‌های آوازی‌ و موسیقایی‌مان هم «عا» می‌نویسیم؛ یعنی همان دو حرف آغازکنندۀ کلمۀ «عالی» که افرادی با سلوک مذهبی و دارای ته‌لهجۀ عربی این دو حرف را از ته گلو و به اصطلاح از مخرج حلقی ادا می‌کنند.»

شیرازی ادامه داد: تحریر از آمیزش نرم و زیبای این ادوات خلق می‌شود؛ در حالی که متأسفانه بسیار می‌بینیم دوستان آوازخوان و هنرجو این ادوات را به هم می‌سایند. باید گفت که تحریر هم مانند گونه‌هایی از انواع هنر خوشنویسی‌مان که در آن حروف به نرمی و با حرکت قلم به زیبایی در کنار هم می‌نشینند ادا می‌شود. یعنی هیچ یک از هجاهای تحریر با شتاب از پی هم نمی‌آیند و البته ردیف کردن این هجاها پشت سر هم نیز زمان‌بندی و تکنیک خاص خود را دارد.

او همچنین درباره برخی غلط‌های مصطلح در توصیف تحریر گفت: ادوات تحریر شامل آ، عا و ها است. در حالی که می‌بینیم به برخی کلمات مانند «امان»، «جانم» و «ای دوست» که موقع تحریر دادن آوازخوان‌ها به پیکرۀ تحریر افزوده می‌شود به غلط ادوات تحریر می‌گویند. من برای تشخیص درست این دو بخش مهم از ساختمان تحریر، چنین کلماتی را کلمات کمک‌تحریری می‌نامم.

در سی و ششمین نشست آیین آواز در فرهنگسرای ارسباران مهران مهرنیا (آهنگساز و نوازنده تار) و هادی منتظری (کمانچه‌نواز) در وصف شهرام صارمی سخنانی را ادا کرده و در ادامه این برنامه لوح تقدیر و هدایایی به شهرام صارمی اهدا شد. همچنین از علی شیرازی خواننده و مدیر برگزاری سلسله نشست‌های آیین آواز نیز تقدیر شد.




+ 6
مخالفم - 3
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری