پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ۱۷:۰۰
۸
۰
نسخه چاپی

نسخه وزارت بهداشت براي جلوگيري از بروز سرطان

سرپرست دفتر آموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي همزمان با آغاز کمپين ملي مبارزه با سرطان، نقش ورزش در جلوگيري از بروز سرطان‌هاي مختلف را تشريح کرد.

دکتر شهرام رفيعي‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا گفت: بي‌تحرکي دير يا زود براي جامعه‌مان مشکل‌ساز خواهد شد. حتي اگر هيچ عامل خطرزاي ديگري در فرد وجود نداشته باشد، بي‌تحرکي به ميزان بسيار زيادي احتمال ابتلا به سرطان را در فرد افزايش خواهد داد و حتي اين موضوع در ديگر بيماري‌ها همچون بيماري‌هاي قلبي - عروقي، فشار خون بالا، ديابت و اضافه وزن نيز صادق است.

وي افزود: بي‌تحرکي نتيجه‌اي جز نياز بيشتر به دارو، بستري در بيمارستان و البته ملاقات بيشتر با پزشک نخواهد داشت. با وجود تمام خطراتي که بيان شد، بيشتر مردم کشورمان کمتر از ميزان مورد نياز ورزش مي‌کنند.

به گفته رفيعي‌فر، با توجه به آمار منتشر شده، 35 درصد افراد 15 تا 64 ساله کشور در اوقات فراغت خويش به هيچ وجه فعاليت فيزيکي انجام نمي‌دهند. تحقيقات نشان داده که روزانه 30 دقيقه فعاليت ورزشي متوسط بطوري که تنفس و ضربان قلب افزايش يابد اما بتوانيد با همراه خود صحبت کنيد، مي‌تواند باعث حفظ سلامتي بدن وکاهش خطر ابتلا به سرطان شود.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت در ادامه گفت: افرادي که از نظر جسمي فعالند، نسبت به افراد بي‌تحرک زندگي طولاني‌تري دارند و نه تنها خطر سرطان در آنها پايين‌تر است، بلکه در معرض خطر پايين‌تري از ابتلا به بسياري از بيماري‌ها و وضعيت‌هاي غيرعادي ديگر نيز قرار دارند؛ از جمله اضافه وزن و چاقي، سکته مغزي، ديابت، فشار خون بالا، آرتروز و پوکي استخوان.

رفيعي‌فر افزود: علاوه بر آن فعاليت منظم بدني با کنترل وزن، افزايش سطح انرژي و کاهش استرس، سبب بهبود خلق و عزت نفس در افراد مي‌شود. شواهد علمي نشان مي‌دهد که فعاليت بدني منظم حتي بعد از سال‌ها غيرفعال بودن، مي‌تواند خطر مرگ و مير را کاهش دهد.

وي ادامه داد: نکته مهم اين است که فعاليت لزوما نبايد شديد باشد. براي مثال پياده‌روي تند براي حداقل 30 دقيقه در روز مزاياي مهمي را براي سلامت به همراه دارد؛ از جمله کاهش خطر مرگ زودرس، بيماري قلبي، سکته مغزي، ديابت و سرطان روده بزرگ.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت گفت: فعاليت منظم بدني، خطر سرطان را به روش‌هاي مختلف کاهش مي‌دهد از جمله تنظيم وزن بدن، کاهش عوامل التهابي، تنظيم سطح هورمون‌ها، تنظيم کارکرد انسولين و تقويت دستگاه ايمني.

رفيعي‌فر در خصوص رابطه ورزش و سرطان روده بزرگ اظهار داشت: فعاليت بدني قادر است احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا حد 40 تا 30 درصد کاهش دهد. برآورد مي‌شود که 30 تا 60 دقيقه فعاليت بدني روزانه با شدت متوسط تا زياد لازم است تا از بدن در برابر سرطان روده بزرگ محفاظت شود.

وي به رابطه ورزش و سرطان پستان اشاره کرد و گفت: شواهد موجود حاکي از آن است که با انجام فعاليت بدني هم در دوره پيش از يائسگي و هم در دوره پس از يائسگي خطر سرطان پستان کاهش مي‌يابد. مطالعات پزشکي حاکي از آن است که فعاليت بدني با شدت متوسط تا شديد به مدت 30 تا 60 دقيقه در روز با کاهش خطر سرطان پستان همراه است.

سرپرست دفتر آموزش و ارتقاي سلامت وزارت بهداشت درباره رابطه ورزش و سرطان رحم گفت: خطر سرطان رحم در زناني که از نظر بدني فعال هستند به ميزان 20 تا 40 درصد کاهش مي‌يابد و بيشترين ميزان کاهش خطر در زناني ديده مي‌شود که سطح فعاليت بدني بيشتري دارند.

وي با اشاره به رابطه ورزش و پيشگيري از سرطان ريه اظهار داشت: بين فعاليت بدني و خطر سرطان ريه رابطه معکوسي وجود دارد و در افرادي که از نظر بدني از همه فعا‌ل‌تر هستند، اين خطر به ميزان تقريبا 20 درصد کاهش مي‌يابد. البته بخش زيادي از اين تاثير مثبت احتمالا به اين دليل است که افرادي که فعاليت بدني منظم دارند کمتر سيگار مي‌کشند.

رفيعي‌فر در پايان در رابطه با رابطه ورزش و سرطان پروستات گفت: احتمال وجود رابطه معکوس بين فعاليت بدني و خطر سرطان پروستات زياد است و امکان دارد مرداني که از نظر بدني فعال هستند، کمتر به سرطان پروستات مبتلا شوند.



+ 8
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری