پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۰ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ۲۲:۵۷
۱۱
۰
نسخه چاپی

دف‌نوازان همراه با باران آوای دوستی سر دادند +‌تصاویر

در میان سازهایی که وجود دارد شاید هیچ سازی به اندازه دف نتوانسته که در کردستان با آهنگ حیات و ضربان زندگی انسان، پیوند برقرار کند، دف قلب تپنده زندگیست و ریتم‌هایش در زندگی کُردها جریان دارد.


دف

به گزارش تيتربرتر، در هر خانه‌ای در کردستان حداقل یک دف یا دف‌نواز وجود دارد، دف در کردستان بیشتر سازی عرفانی بوده که در خانقاه‌ها و تکایا با ذکر و سماع دراویش همگام می‌شود.

کردها که احترام خاصی برای دف قائل هستند، اگر دفی پاره شود برای آن واژه شهید به‌کار می‌برند، بدون وضو به آن دست نمی‌زنند و در گذشته اگر با دف از هر کوی و برزنی که گذر می‌کردی به احترام دف مردم از جای خود بلند می‌شدند.

هر سال در کردستان جشنواره‌ای با عنوان «دف نوای رحمت» برگزار می‌شود که این روزها نهمین دوره آن در حال برگزاری است.

یکی از بخش‌های جنبی این جشنواره اجتماع دف‌نوازانی از سراسر کشور است.

سال ۹۵ برای اولین بار در جهان، هم‌نوازی ۱۰۰۰ دف‌نواز در عمارت خسروآباد سنندج در قالب این جشنواره برگزار شد. سال گذشته هم اجتماع دف‌نوازان با عنوان «سماع عارفان» در میدان آزادی سنندج برگزار شد و بعدازظهر سه‌شنبه (۲۲ مرداد ماه ۹۸) هم اجتماع بزرگ دف‌نوازان با عنوان «آوای دوست» در بخش جنبی نهمین جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت در پارک استقلال سنندج برگزار شد.

در این برنامه، دف‌نوازان مرد و زن و کودک و پیر با لباس محلی حاضر شده بودند و همراه با بزرگان این عرصه دف‌نوازی می‌کردند. بارش شدید باران هم طراوات خاصی به فضای برنامه افزوده بود.

یک گروه موسیقی از خوزستان با لباس محلی و با «سنج و دمام» ادوات موسیقی خاص منطقه خود آغازگر برنامه بودند. در ادامه یگ گروه موسیقی از افغانستان هم قطعاتی فارسی و هندی را در مدح پیامبر اکرم (ص) اجرا کردند.

سپس دف‌نوازان مقام‌های حی الله، حی الله الله، دایم، غوثی و ... را اجرا کردند و حتی بارش شدید باران هم مانع از اجرای آنها نشد.

جمعیت بسیار زیادی نیز برای تماشای این برنامه آمده بودند و بازار گرفتن عکس و فیلم گرم بود.

مدیر نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت در این زمینه اظهار کرد: برگزاری برنامه‌های جنبی با اجرای گروه‌های موسیقی استان و خارج از استان به منظور به تصویر درآوردن فرهنگ و هنر اقوام ایران زمین در جشنواره دف نوای رحمت همواره مورد استقبال عمومی قرار گرفته است.

امین مرادی عنوان کرد: این برنامه سبب شده تا در این دوره شاهد اتفاق تازه‌ای در جذب توریسم فرهنگی به منظور حضور علاقه مندان داخل و خارج از کشور در این رویداد بزرگ موسیقی عرفانی کشور و جهان باشیم.

وی با اشاره به اهداف جشنواره بین المللی دف نوای رحمت تصریح کرد: دف، یکی از سازهای موسیقایی است که در کردستان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و با نوای این ساز عرفانی، عاشقان حضرت حق (جل وعلاء) و مریدان رسولش در خانقاه‌های طریقت‌های نقشبندیه و قادریه با ذکر «حی الله» و «یا قیوم» و دیگر اذکار به سماع درمی‌آیند و ندای وحدت بین مسلمانان را به صدا درمی‌آورند.

مرادی خاطرنشان کرد: با این پیشینه و به منظور تقویت جنبه‌های وحدت بخش هنر و بهره‌مندی از ظرفیت‌های هنر در توجه به توسعه استان، روز سه شنبه دف نوازان کردستانی و ایران زمین در پارک استقلال (شانو) سنندج «آوای دوست» را به صدا درآورده و بار دیگر جهانی بودن دف نوازی در کردستان را به تصویر کشیدند.

حسین خوش اقبال، معاون سیاسی امنیتی استاندار کردستان هم در حاشیه این برنامه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برگزاری این برنامه به توسعه فرهنگی استان کردستان کمک خواهد کرد.

وی استان کردستان را جزو امن‌ترین استان‌های کشور دانست و گفت: برگزاری اینگونه برنامه‌های فرهنگی، امنیت استان کردستان و همچنین قدرشناسی و مهمانوازی مردمان این استان را به سایر مردم ایران نشان خواهد داد.

آیین افتتاحیه نهمین دوره جشنواره دف نوای رحمت، صبح روز چهارشنبه در پردیس سینما بهمن سنندج برگزار می‌شود و روزهای چهارشنبه و پنجشنبه اجرای تکنوازی و گروه نوازی شرکت کنندگان در بخش مسابقه برگزار خواهد شد.

در این دوره از جشنواره ۲۵۰ هنرمند از ۳۰ استان کشور با ارسال ۳۰۴ اثر حضور به هم خواهند رسانده‌اند و همچنین چند گروه خارجی نیز به اجرای برنامه می‌پردازند.

آیین اختتامیه نهمین دوره جشنواره بین المللی دف نوای رحمت با معرفی برگزیدگان، صبح روز جمعه (۲۵ مرداد) در پردیس سینما بهمن سنندج برگزار خواهد شد.





+ 11
مخالفم - 5
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری