پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ ۲۳:۰۳
۵
۰
نسخه چاپی

پاپ اسمیر غیرطبیعی چیست؟

«غیرطبیعی» کلمه‌ی وحشت انگیزی است و غیرطبیعی شدن نتیجه‌ی پاپ اسمیر می‌تواند شما را نگران کند. سپس با کلمات ترسناک‌تری هم روبه‌رو می‌شوید: ضایعات غیرطبیعی سنگفرشی سرویکس با درجه پایین (LSIL). این سوال برایتان مطرح می‌شود که در بدنتان چه می‌گذرد؟

برترین‌ها: «غیرطبیعی» کلمه‌ی وحشت انگیزی است و غیرطبیعی شدن نتیجه‌ی پاپ اسمیر می‌تواند شما را نگران کند. سپس با کلمات ترسناک‌تری هم روبرو می‌شوید: ضایعات غیرطبیعی سنگفرشی سرویکس با درجه پایین (LSIL). این سوال برای‌تان مطرح می‌شود که در بدن‌تان چه می‌گذرد؟

یک نفس عمیق بکشید و دست از متصور شدن بدترین حالت‌ها بردارید. این نتایج ممکن است حاکی از هیچ چیز غیرعادی نباشند.

(LSIL) ضایعات غیرطبیعی سنگفرشی سرویکس با درجه پایین: کمی جای نگرانی دارد

بافتی که روی سرویکس یا دهانه‌ی رحم‌تان را می‌پوشاند از سلول‌های سنگفرشی ساخته شده است. این سلول‌ها در پاپ اسمیر جمع آوری می‌شوند و زیر میکروسکوپ آزمایش می‌شوند. LSIL شیوه‌ای برای طبقه بندی سلول‌هایی است که در حد خفیف غیرطبیعی‌اند.

پاپ اسمیر، آزمایش نمونه‌های سلولی برداشته شده از گردنه رحم است که تصویری از آنچه در دهانه رحم در حال روی دادن است ارائه می‌دهد. پاپ اسمیر نشان نمی‌دهد که سرطان وجود دارد، اما می‌تواند شواهد کافی برای بررسی دقیق‌تر این سلول‌ها ارائه بدهد. LSIL در پایین‌ترین طیف غیرطبیعی بودن قرار می‌گیرد که به این معنی است که مورد کمی برای نگرانی وجود دارد. احتمال کلی سرطان در بیمارانی که LSIL دارند، کمتر از یک درصد است.

پاپ اسمیر غیرطبیعی چیست؟

سن و HPV فاکتور‌هایی هستند که LSIL را برایتان معنا می‌کنند

احتمالا نیازی به درمان نخواهید داشت: یک مورد غیرطبیعی با درجه پایین مانند LSIL نشان می‌دهد که اگر بیوپسی سرویکس انجام دهید، ممکن است تنها چند سلول غیرعادی وجود داشته باشد که بدون درمان برطرف می‌شوند.

  • همیشگی نیست: تغییرات سلولی که در LSIL نشان داده شده معمولا برگشت پذیرند.
  • ریسک سرطان‌تان بالاتر نیست: LSIL به این معنی نیست که ریسک سرطان‌تان بالا رفته است.

سن شما و اینکه آیا HPV در بدن‌تان وجود دارد یا نه، فاکتور‌هایی هستند که در تصمیم گیری برای نتیجه‌ی LSIL نقش دارند.

سن

دستورالعمل‌های فعلی توصیه می‌کنند خانم‌ها از سن ۲۱ سالگی تست پاپ اسمیر را شروع کنند، هر چند که خانم‌های جوان‌تر از ۲۵ سال، خیلی کمتر ممکن است سلول‌های مستعد سرطانی شدن داشته باشند، اما این تست برای خانم‌های جوان نیز مهم است، زیرا از نظر جنسی فعال‌ترند که باعث می‌شود بیشتر در معرض HPV باشند.

HPV

HPV و LSIL چه ارتباطی با هم دارند؟ تمام ناهنجاری‌های گردن رحم به دلیل HPV ایجاد می‌شوند که در خانم‌های جوان شایع‌تر است، زیرا HPV از راه‌های جنسی منتقل می‌شود. خوشبختانه بدن، HPV را به عنوان یک مزاحم می‌بیند و سعی می‌کند با آن مبارزه کند. اگر سیستم ایمنی شما بتواند به خوبی HPV را نابود کند، LSIL می‌تواند یک سال در نتیجه‌ی پاپ اسمیرتان باشد، اما سال بعد خیر.

بعد از پیدا کردن LSIL چه باید کرد

هر نتیجه‌ی غیرطبیعی در پاپ اسمیر باید فورا توسط پزشک متخصص‌تان پیگیری شود. اگر بین ۲۱ تا ۲۴ سال سن دارید، پزشک‌تان توصیه می‌کند یک سال دیگر هم پاپ اسمیر را تکرار کنید تا معلوم شود سیستم ایمنی‌تان به طور موثر بر HPV غلبه کرده است یا نه. اگر بالای ۲۵ سال باشید و تست HPV تان مثبت شده باشد، به احتمال زیاد پزشک‌تان از یک شیوه‌ی دیگر نیز برای مشاهده‌ی دقیق دهان رحم‌تان استفاده می‌کند. در صورت لزوم ممکن است نمونه‌ی کوچکی از سلول‌های سرویکس برای بیوپسی جمع آوری شوند.

این تست‌ها به پزشک کمک می‌کنند ببیند آیا تغییرات پیش سرطانی در سلول‌ها وجود دارد. سپس مشخص می‌کند که آیا به درمان خاصی مانند عمل جراحی جهت برداشتن بافت ناهنجار هست یا خیر.

سرطان دهانه رحم قابل پیشگیری است، حتی بعد از نتیجه‌ی LSIL در پاپ اسمیر

می‌توانید جلوی سرطان دهانه رحم را بگیرید. ثابت شده که واکسن HPV در پیشگیری از عفونت‌های HPV که سبب سرطان می‌شوند موثر است.

نکاتی برای کاهش احتمال آسیب ناشی از HPV

  • سیستم ایمنی‌تان را با مولتی ویتامین تقویت کنید (با پزشک‌تان مشورت کنید تا بدانید کدام نوع برای شما مناسب است)
  • سیگار را ترک کنید
  • بهداشت جنسی را رعایت کنید

فراموش نکنید که نتیجه‌ی پاپ اسمیرتان چه LSIL باشد و چه نباشد، باید دست کم سالی یک بار معاینه‌ی لگن شوید و هر سه سال یک بار نیز تست پاپ اسمیر انجام دهید. پس همین الان تقویم‌تان را بیاورید و ببینید آیا وقت مراجعه به پزشک زنان‌تان هست یا نه.

منبع: clevelandclinic




+ 5
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری