پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
یکشنبه, ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ۲۰:۵۸
۱۹
۰
نسخه چاپی
4 نفر از دختران دستگیر شده ورزشگاه آزادی آزاد شدند

دختران آزادی از قفس پریدند

4 نفر از دختران دستگیر شده ورزشگاه آزادی آزاد شدند
این تیتر خبر بود، ولی یه دنیا حرف داره!امروز می خواهیم گزارش تحلیل از ورود زنان به ورزشگاه آزادی بپردازیم پس در ادامه با تیتر برتر همراه باشید.

در حالی که در یک ماه اخیر حواشی زیادی در مورد تعدادی از زنان که به صورت گزینشی یا مخفیانه به ورزشگاه آزادی راه پیدا میکردند که 14 سال از حضور زنان در ورزشگاه ها می گذرد و برخی از مسئولان که هرگاه که بر سر کار آمده گاهی به این موضوع پرداخته اند.

ورود خبرنگاران زن به ورزشگاه آزادی

شروع ماجرا مربوط به سال 1383 است زمانی که بعضی خبرنگاران زن به ورزشگاه ازادی رفتند تا شاید بتوانند ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه را بشکنند اما با برخورد روانه خانه شدند، بعد از آن هم تعدادی از فعالین حوزه ی زنان با شعار "حق زن ، نیمی از آزادی" برای تماشای بازی ایران و آلمان روانه ی ورزشگاه شدند.و البته نتیجه چیزی نبود جز بازداشت این زنان

حضور زنان در ورزشگاه آزادی

زنان در ورزشگاه ازادی

 

نخستین حضور زنان در ورزشگاه آزادی به بازی ایران  و بحرین در بازی های مقدماتی جام جهانی 2006 باز میگردد.در این بازی که ایران به جام جهانی صعود کرد.علاوه بر زنان ،سید محمد خاتمی رئیس جمهور وقت هم از تماشاگران ویژه بود اما حضور زنان در ورزشگاه ادامه دار نبود تا اینکه 13 سال پیش محمود احمدی نژاد نخستین سال ریاست جمهوری  اش را پشت سر می گذاشت تصمیم گرفت موضوع ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه ازادی رو مورد توجه قرار دهد.در نهایت با مخالفت بعضی از علما و مراجع این موضوع از دستور کار رئیس دولت نهم  خارج شد و احمدی نژاد هم عطای ورود زنان به ورزشگاه ها را به لقایش بخشید.هر چند آن زمان این موضوع بیشتر شبیه یک شعار سیاسی بود تا یک تصمیم سرنوشت ساز به طوری که حتی تماشای بازی های والیبال هم برای زنان ممنوع شد، و زنانی که جلوی درب ورزشگاه 12 هزار نفری ازادی تجمع کرده بودند  بازداشت شدند.این ممنوعیت تا 12 خرداد پارسال هم ادامه داشت تا اینکه ورزشگاه ازادی میزبان 300 تن زن تماشگرآن هم به صورت گزینشی برای بازی لیگ جهانی والیبال شد.

مطالب مرتبط : آزادی بانوان بعد از 40 سال انتظار

نمایش مضحکه برای مسئولین فیفا

زنان در ورزشگاه ازادی

 

روز بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا میان پرسپولیس ایران و کاشیما ژاپن در حالی که هزار نفر از زنان ایرانی با توجه به فشار های فیفا این بازی را از ورزشگاه  ازادی دیدند و رییس فیفا برای این موضوع از حسن روحانی تشکر کرد که تعداد کمی از زنان هم گزینشی نشده بودند وارد ورزشگاه شدند . امابه عده ای بیشتر از آنان اجازه ی ورود داده نشد.هرچند این نوع برخورد با زنان مشتاق دیدن فوتبال در همین چند سال اخیر هم کم تکرار نشده،از بازی ایران و سوریه در شهریور ماه پارسال گرفته که حتی به زنان ایرانی بلیط هم فروخته شد اما در آخر زنان سوری وارد ورزشگاه شدند.تا بازداشت دختران پسر نما و تعداد فعالین حوزه زنان در دربی سال گذشته ، گرچه ورود اخیر زنان به صورت گزینشی در ورزشگاه آزادی بیشتر نمایش برای مسئولین فیفا بود و معلوم نیست زنان چه زمانی بتوانند با خرید بلیط به صورت آزادانه به تماشای بازی های فوتبال بنشینند اما همانطور که بعضی زنان حاضر در بازی پرسپولیس و کاشیما ژاپن گفتند و همنشینی شان با مردان نه تنها اتفاق بدی رخ نداد حتی مردان هنگام ورود زنان ایستاده آنان را تشویق کرده و به نظر زیر ساخت ها هم برای ورودشان ساخته شده بود.زیرساخت هایی که به بهانه نبودش سال ها زنان از ورود به ورزشگاه آزادی منع شدند.

آزادی 4 دختر بازداشتی ورزشگاه آزادی با قید وثیقه

دوشنبه هفته گذشته بود که تعدای از دختران فعال در زمینه ورود زنان به ورزشگاه دستگیر شدند.

حالا خبر رسید که چهار تن از این زنان روز شنبه با قرار وثیقه آزاد شدند.

طبق شنیده‌ها فروغ علایی، زهرا خوش‌نواز، لیلی ملکی و هدیه مروستی عصر شنبه با قرار وثیقه از زندان قرچک ورامین آزاد شده‌اند.

این خبرها در حالی است که فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، تا نهم شهریور به ایران مهلت داده است که موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها را حل کند.

حضور زنان به فضای فرهنگی ورزشگاه اعتبار می‌بخشد

زنان در ورزشگاه ازادی

 

نایب رییس زنان فدراسیون فوتبال گفت: حضور زنان به فضای اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی ورزشگاه‌ها اعتبار می‌بخشد و وقت آن رسیده تا شاهد فوتبال حرفه‌ای در بخش زنان و مردان همگام با هم باشیم.

«لیلا صوفی‌زاده» روز شنبه  اظهار داشت: حضور زنان در ورزشگاه یک فرصت بسیار خوب و موثر برای اعتلای جسمی، فکری، فرهنگی و اجتماعی زنان در جامعه خواهد بود. همیشه معتقد بودم که در یک کشور اسلامی زمانی که حقوق برابری را برای آنها قایل باشیم، جنسیت معنا ندارد. در ادارات دولتی، زن و مرد در کنار هم کار می‌کنند و در راهپیمایی‌ها و حتی در انتخابات همواره حضور داشتند. گرچه نباید نقش پررنگ زنان را در دوران جنگ فراموش کنیم که از دامان آنها مردان به عرصه‌های نبرد رفتند و ایستادگی کردند.

وی افزود: برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها در کنار مردان مهم‌ترین کار تغییر نگاه جامعه است. اگر زنان در ورزشگاه حضور یابند، هیچ اتفاقی  نمی‌افتد. همانطور که در دیدار ایران با بولیوی و پرسپولیس و کاشیما این اتفاق افتاد و حاشیه ای نداشت. زنان با رعایت هنجارها و رعایت وظایف یک تماشاگر و هوادار تیم ملی در این محیط‌ها شرکت خواهند کرد. در واقع آنها فرهنگ تماشاگر بودن را به عنوان یک زن رعایت می‌کنند. ما جزو کشورهای متمدنی هستیم با تاریخ کهن که زنان ما همواره الگو بودند. ایران اسلامی زنان بزرگی را تربیت کرده توانسته‌اند در موقعیت‌های اجتماعی، علمی و سیاسی در جهان استعدادهای خود را نشان دهند.

نایب رییس زنان فدراسیون فوتبال ادامه داد: حوزه ورزش نیز مستثنی از دیگر حوزه‌ها نیست. حضور زنان در را به فال نیک می‌گیریم چرا که به فضای اجتماعی، فرهنگی و در واقع اخلاقی ورزشگاه اعتبار می‌بخشند. وقت آن رسیده تا شاهد فوتبال حرفه‌ای در بخش زنان و مردان همگام با هم باشیم. انتظار داریم زنان مانند سربازان، تعصب به تمام مسایل خاک و نژاد خود داشته باشند. گرچه زنان ما خیلی فراتر از آن چیزی که در تصور مردان باشد این تعصب و غیرت را دارند.

وی عنوان کرد: هر جا به زنان اجازه دهیم تا در فضای اجتماعی بیشتر حضور داشته باشند جامعه سالم‌تر و اراده قوی‌تری خواهیم داشت. از دانش دختران خود می‌توانیم به عنوان بهترین مهره‌های آینده برای مدیریت کشور بهره ببریم. اینکه چرا دختران علاقمند به ورود در ورزشگاه‌ها هستند به دلیل آن است که انرژی فوق العاده‌ای در وجود آنها است که این انرژی را باید جهت دار و برای آن برنامه ریزی کرد. همین افراد فردا تختی‌ها  و پوریای ولی‌ها را تحویل جامعه می‌دهند. زنان ما با نگاه و روحیه بازتر به آینده به عنوان یک همسر، مادر و فرزند می‌توانند فردای بهتری را در جامعه رقم بزنند.  

صوفی زاده خاطرنشان کرد: از الگوهای ورزشی خودمان خیلی خوب و بهتر می‌توانیم برای تبلیغ فوتبال و فوتسال زنان استفاده کنیم. حتی از علاقمندان دیگر رشته‌ها، مثل جودوکاران و شطرنج بازان که آنها هم علاقمند به فوتبال هستند به عنوان الگویی برای ایجاد انگیزه در فوتبال زنان یاری می طلبیم. این امر به رشد فوتبال و فوتسال زنان هم در بحث هواداری و بسترسازی فرهنگی برای نگاه بهتر به حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیز کمک خواهد کرد.

وی همچنین یادآور شد: حضور زنان هوادار در دیدارهای لیگ فوتبال بستگی به اطلاع رسانی آن شهر دارد. برخی از شهرها این مسابقات را تبلیغ می‌کنند اما وقتی حمایت کافی و تبلیغات کافی وجود نداشته باشد، این هواداران نیز در ورزشگاه حضور نخواهند یافت. نمایندگان مجلس زن، مشاوران استانداری و مسئولان زن در اداره کل ورزش و جوانان همه باید در پر کردن فضای ورزشگاه‌ها کمک کنند و امکانات لازم را برای حضور آنها فراهم سازند. گرچه سیستم حمل و نقل، تبلیغات شهری، تلویزیونی و رادیویی و شبکه‌های اجتماعی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها برای دیدن مسابقات زنان خیلی موثر است.

خبرنگار : امیرحسین بذلی



+ 19
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری