پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برابر با ۰۹ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۱۹ مارس ۲۰۲۴ میلادی
جمعه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ ۰۱:۱۱
۱۶
۰
نسخه چاپی
نقد و بررسی:

پیش بینی سینمای ایران در سال 99

نقد و بررسی:
سال 98 سال نسبتا خوبی برای سینمای ایران هم از نظر فروش و هم از نظر کیفیت فیلم‌ها بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تیتربرتر؛ با پایان سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، اکنون این پرسش پیش‌روست که مهم‌ترین آثار به نمایش درآمده در رونمایی از تولیدات یک سال اخیر سینمای ایران -که به لحاظ تکنیکی از دیگر آثار جلوتر بودند- کدام‌ها فیلم‌های سینمایی هستند و چه ویژگی‌هایی دارند که آنها را از دیگر فیلم‌ها متمایز ساخته است؟

سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر، محل رونمایی از اغلب تولیدات مهم سینمای ایران در یک سال منتهی به بهمن 1398 بود. در این میان، فیلم‌های سینمایی که از استاندارد مورد انتظار برخوردار بودند، کمتر از یک سال پیش‌تر بود. از میان این آثار نیز با یک فیلم فوق العاده که آغاز و پایان تأثیرگذار، روایت پرتعلیق و کاراکترهای تماماً باورپذیر داشته باشد، مواجه نیستیم. با این حال، پنج فیلم از جنبه‌های فنی و تکنیکی ارزش بیشتری دارند.

«شنای پروانه | Butterfly Stroke»

محمد کارت به عنوان یک مستندساز حرفه‌ای، فیلم‌های مستند درخشانی ساخته و با دستیاری عبدالرضا کاهانی، فرآیند ساخت فیلم بلند داستانی را فراگرفت؛ کارگردانی که از برداشت‌های رگباری پلان‌ها برای رسیدن به بهترین برداشت ابایی ندارد و سکانس‌هایی از فیلم‌هایش ظرفیت تدریس دارد و بنابراین همراهی با او در پروژه‌های سینمایی، یک فرصت برای یک فارغ التحصیل کارگردانی سینما بود. کارت پس از ساخت مستند و فیلم کوتاه، نخستین فیلم بلندش را با عنوان «شنای پروانه» ساخت و تحسین‌ها را متوجه خود کرد.

این فیلم درباره زنی به نام پروانه با بازی طناز طباطبایی است که از شنای او در استخر زنان فیلم گرفته شده و پخش شده است. حالا شوهرش با بازی متفاوت امیر آقایی که از اوباش حاشیه تهران است، با خشم ابتدا سراغ استخر می‌رود و به همراهی گروهی از نوچه‌هایش استخر را تخریب می‌کند و سپس در نخستین مواجهه با همسرش -پروانه-، او را با قفل گاز خودرو می‌کشد. از اینجا برادر این لات با بازی جواد عزتی در پی یافتن منشاء این فیلم و رفع و رجوع ماجرا می‌رود اما به واقعیات تکان دهنده‌ای پی می‌برد که خود او را نیز بخشی از ماجرا می‌کند.

«آتابای | Atabay»

«روز صفر | Day zero»

«تومان | Toman»

«پوست | Skin»

سال ۹۹ سال خوب سینمای کودک خواهد بود

 خوشبختانه امسال استقبال بیشتری از جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان نسبت به سالهای گذشته صورت گرفت، این جشنواره امسال در تمامی سطح کشور مخصوصاً نقاط محروم برپا شد، امسال برای اولین بار نظرسنجی مردمی صورت گرفت و در کل ارزیابی‌های نشان می‌دهد جشنواره سی و دوم فیلم کودک و نوجوان مورد رضایت نسبی میهمانان واقع شد.

پرفروش ترین فیلم های سال 98 در ایران 

پرفروش ترین فیلم های سال 98
فیلم سینمایی مطرب
فیلم سینمایی متری شیش و نیم
فیلم سینمایی تگزاس 2
فیلم سینمایی رحمان 1400
فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد
فیلم سینمایی سرخپوست
فیلم سینمایی چهار انگشت
فیلم سینمایی ما همه با هم هستیم
فیلم سینمایی سامورایی در برلین
فیلم سینمایی ایکس لارج
و…

فیلم سینمایی مطرب

کارگردان: مصطفی کیایی

تهیه‌کننده: مصطفی کیایی

تاریخ اکران: 15 آبان 1398

میزان فروش: 37,212,099,000 تومان

مطالب مرتبط : سینمایی موفق است که تماشاگر را به فکر وا دارد

بازیگران: پرویز پرستویی، محسن کیایی، الناز شاکردوست، مهران احمدی، حسین امیدی و امین مقدم

درباره فیلم: فیلم سینمایی «مطرب» فیلمی در ژانر کمدی و اجتماعی‌ست که به تازگی در سینماهای سراسر کشور اکران شده است. داستان فیلم سینمایی مطرب درباره خانواده‌ای ایرانی است که به شهر استانبول در ترکیه می‌روند. ابراهیم یک خواننده کاباره‌ای است که با وقوع انقلاب 1357 همانند دیگر خواننده‌های آن دوره، از صحنه کنار می‌رود. اما چون در آن زمان ابراهیم هنوز به شهرت نرسیده بود، نمی‌تواند خواننده لس‌آنجلسی هم شود. درنهایت او به خواننده مراسم‌های مختلف تبدیل می‌شود.

فیلم سینمایی متری شیش و نیم

کارگردان: سعید روستایی

تهیه‌کننده: سید جمال ساداتیان

تاریخ اکران: 26 اسفند 1397

میزان فروش: 27,720,239,000 تومان

بازیگران: پیمان معادی، نوید محمدزاده، فرهاد اصلانی و پریناز ایزدیار

درباره فیلم: داستان فیلم «متری و شیش نیم» راجع به پلیسی به نام صمد است که سعی در پیدا کردن خلافکاری به نام ناصر خاکزاد دارد. ناصر خاکزاد یکی از پایه‌های اصلی تولید و فروش مواد مخدر (شیشه) است. این فیلم اجتماعی، دومین فیلم سعید روستایی است. فیلم قبلی روستایی، فیلم موفق «ابد و یک روز» بود که هم در بین منتقدان و هم در بین مردم جایگاه ویژه‌ای به دست آورد. فیلم متری شیش و نیم نه تنها یکی از پرفروش ترین فیلم های سال 98، بلکه پرفروش ترین فیلم غیرکمدی ایران است.

فیلم سینمایی تگزاس 2

کارگردان: مسعود اطیابی

تهیه‌کننده: ابراهیم عامریان

تاریخ اکران: 28 فروردین 1398

میزان فروش: 25,088,112,000

بازیگران: مهدی هاشمی، سام درخشانی، پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، گابریلا پتری، بهرنگ علوی، رضا ناجی، امید روحانی، آدریانو تولوزا، سهیل قنادان، تی آگو متوس و نادر سلیمانی

درباره فیلم: این فیلم در ادامه فیلم «تگزاس» محصول سال 1396 ساخته شده است. «تگزاس 2» داستان دو دوست به نام‌های ساسان (با بازی سام درخشانی) و بهرام (با بازی پژمان جمشیدی) و ماجراهای آنها در کشور برزیل است. البته در قسمت دوم این دو به همراه آلیس (با بازی گابریلا پتری) به ایران برمی‌گردند. این فیلم، سومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است.

فیلم سینمایی رحمان 1400

کارگردان: منوچهر هادی

تهیه‌کننده: علی سرتیپی

تاریخ اکران: 25 اسفند 1397

میزان فروش: 22,542,218,000

بازیگران: محمدرضا گلزار، سعید آقاخانی، یکتا ناصر، غلامرضا نیکخواه، ساره بیات، بهرام افشاری و با حضور مهران مدیری

درباره فیلم: با اینکه فیلم «رحمان 1400» پس از چند هفته توقیف شد و مدت کوتاهی روی پرده سینماها بود، اما در لیست پرفروش ترین فیلم های سال 98 قرار گرفته و حتی چهارمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است. داستان این فیلم راجع به یک آبدارچی به نام رحمان (با بازی سعید آقاخانی) است که متوجه شده به زودی از دنیا خواهد رفت. به همین دلیل رحمان فکری به سرش می‌زند تا از مرگ خود برای خانواده‌اش سودی حاصل کند.

فیلم سینمایی شبی که ماه کامل شد

کارگردان: نرگس آبیار

تهیه‌کننده: محمدحسین قاسمی

تاریخ اکران: 15 خرداد 1398

میزان فروش: 19,012,982,000 تومان

بازیگران: الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فرشته صدرعرفایی، پدرام شریفی، امین میری، بانیپال شومون. با حضور شبنم مقدمی و فرید سجادی حسینی. با معرفی آرمین رحیمیان

درباره فیلم: روایت دختر جوانی از مناطق جنوب شهر تهران است که درگیر عشق جوانی شهرستانی می‌شود و این در حالی است که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایران است که در این مسیر برادرش با او همراه می‌شود، اما در میانه راه اتفاقاتی برای آن‌ها رقم می‌خورد… این فیلم در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر در 13 رشته مختلف نامزد بود که توانست 6 جایزه را مانند بهترین فیلم و بهترین کارگردانی به خود اختصاص دهد. فیلم شبی که ماه کامل شد هشتمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است.



+ 16
مخالفم - 9
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری