پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ ۲۱:۲۲
۷
۰
نسخه چاپی

رفتار سینوسی بازار طلا ادامه دارد

رفتار سینوسی بازار طلا ادامه دارد
قیمت جهانی طلا در هفته گذشته کاهش شدیدی داشت اما در روزهای اخیر دوباره روند طلا صعودی شده است.

به گزارش تیتربرتر: در هفته گذشته بواسطه کشف واکسن کرونا و نیز مذاکرات تجاری بین چین و ایالات متحده و البته تصویب بسته جدید محرک اقتصادی در آمریکا قیمت جهانی طلا با کاهش زیادی مواجه شده است اما در چند روز اخیر دوباره طلا روند صعودی خود را با شیب ملایم آغاز کرده است و قیمت هر انس طلا از 1900 دلار به 1944 دلار رسیده است.

کاهش قیمت جهانی طلا

کاهش قیمت جهانی طلا
کاهش قیمت جهانی طلا

درحالی که طلا در ۷ آگوست به بالاترین قیمت برابر با ۲۰۷۲.۵۰ دلار رسید و طی ۹ هفته متوالی افزایش هفتگی را ثبت کرد، طی هفته گذشته شاهد کاهش قیمت ۴.۵ درصدی بود.

قیمت طلا در آخرین روز مبادلات بازارهای جهانی به علت سوددهی اوراق خزانه داری آمریکا و به بن بست رسیدن بسته محرک اقتصادی امریکا، کاهش یافت و بدترین عملکرد هفتگی از ماه مارس را به ثبت رساند.

هر اونس طلا با ۸.۵۹ دلار کاهش ۱۹۴۵.۱۲ دلار فروخته شد.

این فلز گران بها، پس از اینکه در ۷ آگوست به بالاترین قیمت برابر با ۲۰۷۲.۵۰ دلار رسید و طی ۹ هفته متوالی افزایش هفتگی را ثبت کرد، طی هفته گذشته شاهد کاهش قیمت ۴.۵ درصدی بود.

انتشار آمارهای ضعیف اقتصادی نظیر ارقام ناامیدکننده خرده فروشی در آمریکا نتوانست به بالا رفتن قیمت طلا کمک کند.

سود اوراق ۱۰ ساله خزانه داری آمریکا به بالاترین رقم در ۷ سال گذشته رسیده است و در عین حال، امید برای دور جدید کمک مالی کرونایی کمرنگ شده است.

افزایش سوددهی اوراق قرضه، هزینه های نگهداری طلا که دارایی بدون بهره است، افزایش می دهد. ارزش در سال جاری میلادی تاکنون ۲۸ درصد افزایش یافته است.

جفری سیکا، تحلیلگر بازار گفت: «احتمال اجرای یک بسته محرک های قابل توجه و آشفتگی پیرامون انتخابات امریکا می تواند مردم را به سوی طلا سوق داده و ما دوباره شاهد رکوردشکنی طلا باشیم.»

طلا دوباره گران می شود

طلا دوباره گران می شود
طلا دوباره گران می شود

تقاضای بالا و موقعیت فنی نشان می دهد که خوش بینی نسبت به صعود قیمت طلا تغییری نکرده و طلا در هفته جاری عبور از مرز ۲۰۰۰ دلار را هدف گرفته است.

افشین نوابی، نایب رییس شرکت بازرگانی ام کی اس در این باره به کیتکونیوز گفت: آنچه که مشاهده کردیم یک اصلاح قیمت بسیار خوب بود. نگاهی به فضایی که در حال حاضر در آن بسر می بریم نشان می دهد که روند صعودی طلا به پایان نرسیده است و این فلز ارزشمند باید دوباره به بالای مرز ۲۰۰۰ دلار برگردد. تا زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا این روند ادامه خواهد داشت.

در نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز برای هفته جاری تحلیلگران وال استریت به شکل روشنی نسبت به افزایش قیمت طلا خوش بین بودند. در نظرسنجی کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، ۱۳ نفر شرکت کردند که از میان آنها هشت نفر معادل ۶۱.۵ درصد به افزایش و دو نفر معادل ۱۵.۴درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند در حالی که سه نفر معادل ۲۳.۱ درصد نظر خنثی داشتند.

وضعیت مشابه در میان سرمایه گذاران وجود داشت. در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران، ۲۴۰۷ نفر شرکت کردند که از میان آنها ۱۴۳۹ نفر معادل ۵۹.۸ درصد به افزایش و ۵۲۷ نفر معادل ۲۱.۹ درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و ۴۴۱ نفر معادل ۱۸.۳ درصد نظری نداشتند.

کارشناسان وال استریت در نظرسنجی هفته پیش درباره روند قیمت طلا به دو دسته مساوی تقسیم شده بودند. هر اونس طلا در معاملات روز جمعه پس از دو روز معامله متوالی افزایش، همزمان با بهبود بازده اوراق خزانه آمریکا، کاهش پیدا کرد. هر اونس طلا در معاملات بازار نیویورک ۲۰ دلار و ۶۰ سنت معادل ۱.۱ درصد سقوط کرد و در ۱۹۴۹ دلار و ۸۰ بسته شد و برای کل هفته حدود ۳.۹ درصد کاهش ثبت کرد که نخستین کاهش هفتگی در ۱۰ هفته گذشته بود. طلا به دلار روز سه شنبه بزرگترین کاهش قیمت روزانه از ۱۵ آوریل سال ۲۰۱۳ تاکنون را ثبت کرد.

فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در بلو لاین فیوچرز گفت: بازار طلا شاهد ورود افراد زیادی برای خرید در قیمت پایین بود. من به روند صعودی طلا خوش بین هستم. بسیاری از خریداران منتظر اصلاح قیمت بودند و هفته گذشته این فرصت را به دست آوردند. سطح ۱۹۰۰ دلار و ۱۸۷۴ دلار سطوح حمایتی خوبی هستند. صعود قیمت به بالای مرز ۲۰۰۰ دلار باعث ورود افراد بیشتری به بازار خواهد شد.

کوین گریدی، رییس شرکت فونیکس فیوچرز به کیتکونیوز گفت: فضای کلان به نفع قیمت بالاتر طلا مانده است. هیچ چیزی تغییر نکرده و عواملی که باعث صعود قیمت طلا شده بودند به قوت خود باقی مانده اند.

ریچارد بیکر، دبیر اورکا ماینر ریپورت در این باره اظهار کرد: بهبود نسبتا سریع طلا و بازگشت به بالای مرز ۱۹۰۰ دلار از رکورد هفتگی پایین ۱۸۷۴ دلار بسیاری از تحلیلگران را متقاعد کرد که همچنان فضای زیادی برای صعود قیمت طلا وجود دارد. من معتقدم که طلا برای سال ۲۰۲۰ تا مرز ۲۲۰۰ دلار پیش می رود.

اما تحلیلگرانی هم بودند که کاهش قیمت طلا پیش بینی کرده و اشاره داشتند که علاقه بیش از حد به طلا، معاملات را پرازدحام کرده است.

مطالب مرتبط: 

دلایل تغییرات قیمت طلا چیست؟

دلایل تغییرات قیمت طلا چیست؟
دلایل تغییرات قیمت طلا چیست؟

تغییرات طلا در روز های آینده به عوامل بسیار زیادی از جمله وضعیت بیماری کووید-19، واکسن ویروس کرونا، نتیجه مذاکرات تجاری چین و ایالات متحده و البته تصویب بسته جدید محرک اقتصادی در آمریکا بستگی دارد.

اما در میان اینها یک عامل بسیار مهم تر نیز وجود دارد. ارزش دلار را در حال حاضر شاید بتوان مهم ترین موضوع در مورد قیمت طلا دانست.

در حال حاضر به نظر می رسد که جذابیت طلا برای خریداران در حال کاهش یافتن می باشد. به اعتقاد آقای میلمن -کارشناس بازار طلا- با افزایش توضیع اوراق قرضه جذابیت طلا کاهش می یابد و در نتیجه قیمت آن نیز کاهش خواهد یافت.

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت طلا در روز های پیش رو انتشار گزارش جلسات فدرال رزرو می باشد. این گزارش بانک مرکزی ایالات متحده یا همان فدرال رزرو می تواند نشانگر تورم در روز های آتی باشد.

افشین نبوی استراتژیست بازار می گوید بعید است طلا در روز های پیش رو بتواند همچنان به بازیابی خود ادامه داده و رشد های بسیاری را به ما نشان دهد.

از نظر وی طلا در 1900 و 1925 دلار دارای یک حمایت بسیار خوب بوده و این در حالی است که طلا در سطح 2000 دلار از مقاومت بسیار شدیدی برخوردار است.

در نهایت انتخابات در راه ایالات متحده نیز می تواند باعث ایجاد نوسانات بسیار بیشتری در بازار شود و حتی طلا را تا 2100 دلار نیز بالا ببرد.

کاهش قیمت طلا در ایران

کاهش قیمت طلا در ایران
کاهش قیمت طلا در ایران

محمد کشتی‌آرای، درباره وضعیت بازار طلا و سکه در روز جاری اظهار داشت: اخبار سیاسی و اقتصادی مثبت در روز جاری باعث تقویت ریال و کاهش ارزش دلار در بازار شد.

وی افزود: درحالی که قیمت جهانی طلا تغییر خاصی نداشت اما قیمت طلا و سکه به دلیل کاهش قیمت ارز نسبت به روز پنج‌شنبه کاهش یافت و در همین راستا نیز حباب سکه نیز کاهشی شد.

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه حباب سکه درحال تخلیه است، گفت: هنوز قیمت سکه حباب دارد ولی نسبت به پنج‌شنبه از حباب سکه کاسته شده و احتمالا در روزهای اینده و همزمان با نزدیک شدن به ماه محرم حباب سکه کمتر شود.

وی تأکید کرد که همه ساله با نزدیک شدن به ایام محرم و صفر از داد و ستدها در بازار طلا کاسته می شود و همین امر نیز موجب ریزش قیمتی دراین بازار می شود.

کشتی آرای ضمن اشاره به اینکه حباب سکه از 720 هزار تومان روز پنج‌شنبه به کمتر از 600 هزار تومان در روز جاری رسیده است، تصریح کرد: هم اکنون قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم 10 میلیون و 200 هزار تومان، سکه بهارآزادی طرح جدید 10 میلیون و 500 هزار تومان، نیم سکه بهارآزادی 5 میلیون و 320 هزار تومان، ربع سکه بهارآزادی 3 میلیون و 50 هزار تومان، سکه گرمی یک میلیون و 650 هزار تومان است. هر گرم طلای 18 عیار نیز با قیمت یک میلیون و 10 هزار تومان فروخته می شود.

آنچه دیگران می خوانند:

گردآورنده:فرحان مرادی



+ 7
مخالفم - 10
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری