پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: شنبه, ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۸ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۷ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
شنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۹ ۰۹:۵۵
۱۰
۰
نسخه چاپی
تأثیر تعطیلی تهران بر بازار ارز

پیش‌بینی قیمت دلار تا پایان آبان 99

تأثیر تعطیلی تهران بر بازار ارز
نوسانات ارزی تحت تأثیر تحولات درونی و خارجی بیشتر شده است و این هفته؛ روزهای سرنوشت سازی برای قیمت دلار خواهد بود.

به گزارش تیتربرتر؛ پیش‌بینی قیمت دلار در روز شنبه ۲۴ آبان ماه به دلیل اعلام تعطیلی احتمالی تهران به مدت دو هفته، سفر یک مقام ارشد عراق به ایران و انتشار اخباری درباره احتمال بازگشت آمریکا به برجام پیش‌بینی می‌شود این بازار یک روند نزولی داشته باشد

نرخ فروش دلار در بازار آزاد روز جمعه ۲۷ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد اما دلار در معاملات ابتدایی امروز در بازار آزاد ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گذاری شد و یورو با قیمت ۳۲ هزار و ۵۴۵ تومان فروخته شد. همچنین در بازار آزاد نرخ خرید دلار و یورو به ترتیب ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان و ۳۲ هزار و ۳۹۵ تومان است.

نرخ ارز در معاملات بازار آزاد تا ساعت ۱۰

انواع ارز نرخ خرید نرخ فروش
دلار ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان
یورو ۳۲ هزار و ۳۹۵ تومان  ۳۲ هزار و ۵۴۵ تومان
درهم امارات هفت هزار و ۴۶۵ تومان    هفت هزار و ۴۸۵ تومان
لیر ترکیه سه هزار و ۵۷۰ تومان سه هزار و ۵۹۰ تومان

 

مهمترین عوامل تاثیرگذار بر نوسانات نرخ ارز

مهمترین عوامل تاثیرگذار بر نوسانات نرخ ارز
مهمترین عوامل تاثیرگذار بر نوسانات نرخ ارز

حجت الله عبدالملکی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در این رابطه به رادار اقتصاد گفته است:  ارز در اقتصاد ایران کالای چند بعدی است، به عبارت دیگر ارز هم مثل خودرو یا سایر کالاها یک کالا به شمار می رود چون پول خارجی در هر اقتصادی شبیه به یک کالا عمل می‌کند، لذا کالایی که چند بعدی است، عوامل مختلفی می تواند روی قیمت آن اثر بگذارد از عوامل سیاسی گرفته تا عوامل روانی و  اقتصادی. مشخصا عوامل اقتصادی موثر بر نرخ ارز را می توان حدس زد، عواملی مثل کمبود عرضه یا مازاد تقاضا وقتی وجود داشته باشد موجب بالا رفتن نرخ ارز می شود.

یکی از مهمترین دلایل افزایش نرخ ارز در شش، هفت ماه اخیر ناترازی یا کسری عرضه بود، چون  تقاضا برای ارز بالا بود اما عرضه ارز به میزان کافی وجود نداشت، قیمت‌ها به تناسب همین عدم عرضه و تقاضا افزایش می یافت، ضمن اینکه عوامل روانی هم بر افزایش نرخ ارز موثر بود. افزایش روز به روز تورم و در مقابل آن کاهش ارزش پول ملی نیز به تقاضای بیشتر ارز دامن زد. هنگامی که مردم احساس کردند ارزش پول آنها در حال کاهش است، برای خرید دلار به بازار ارز هجوم آوردند، ارز خریدند تا ارزش پول یا دارایی خود را در برابر افسار گسیختگی تورم و کاهش ارزش پول ملی پوشش دهند.

اما عامل اصلی کاهش نرخ ارز را در روزهای اخیر اینگونه می توان تحلیل کرد. کاهش قیمت ارز در چند روز گذشته ناشی از عرضه بیشتر ارز به بازار بود، به این دلیل که بخش زیادی از مردم و فعالین اقتصادی ارز هایی را که پیش از این با قیمت های پایینی خریداری کرده بودند و در طی ماه های گذشته رشد نسبتا خوبی کرده بود را با دلیل نگرانی از کاهش قیمت ارز به بازار عرضه کردند.

این گروه به این دلیل که بایدن به عنوان رئیس جمهور آتی آمریکا اهل مذاکره و تعامل است و به احتمال زیاد ممکن است به برجام برگردد ارز خود را به بازار عرضه کردند. تحلیل آنها از وضعیت اقتصادی و سیاسی این بود که با مذاکره با آمریکا منابع ارزی کشور افزایش می یابد، دلارهای بلوکه شده به کشور برگردانده می شود، لذا نرخ ارز پایین می آید، بنابراین برای جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی پیش‌دستی کردند و ارزهایی که در گاوصندوق ها و خانه ها گذاشته بودند را به بازار عرضه کردند. ا

ین نکته بسیار قابل تامل است که بین 18 تا 20 میلیارد دلار ارز نقد در دست مردم ایران وجود دارد، یک عدد بسیار بزرگی است. اگر یک چهارم ارزهایی که دست مردم است وارد بازار شود، حتما قیمت ارز به زیر 20 هزار تومان می‌رسد. کاهش نرخ ارز در هفته گذشته به دلیل جریان انتظاراتی بود که در ریاست جمهوری آمریکا اتفاق افتاد. بخشی از کسانی که ارزی در اختیار داشتند ارز خود را وارد بازار کردند که در نهایت منجر به افت قیمت ارز شد.

پیش بینی قیمت دلار در هفته‌ پایانی آبان

پیش بینی قیمت دلار در هفته‌ جاری
پیش بینی قیمت دلار در هفته‌ جاری

به نظر می‌رسد، بازار ارز در پی یافتن نقطه تعادلی برای انجام نوسانات کمتر طی هفته‌های آتی باشد. با این حال، این بازار چنان به روند اخبار حساس شده که بازگشت ثبات به آن کمی دشوار به‌نظر می‌رسد.

بنابر نوشته دنیای اقتصاد، در کنار این، نبرد نیرو‌های متضاد نیز آغاز شده است. گروهی اعتقاد دارند، بایدن به راحتی به برجام بازنخواهد گشت، در نتیجه نرخ‌های فعلی را کف قیمت دلار می‌دانند.

مطالب مرتبط:

این در حالی است که عده دیگری باور دارند، با تغییر وضعیت در کاخ‌سفید و پایان فشار حداکثری، باید امیدوار به افت قیمت‌ها بود. از نظر گروه دوم، رشد قیمت دلار از شهریور تا اواسط مهر ماه بیشتر حاصل جو روانی هراس از انتخاب دوباره ترامپ بود و کنار رفتن او، به تنهایی بخشی از افزایشی‌ها را از بازار به بیرون خواهد راند.

در این میان، عده‌ای هم باور دارند، بازار ارز از لحاظ عرضه ارز در وضعیت قوی قرار ندارد و همین عامل موجب شد که واکنش کاهشی دلار نسبت به پیروزی بایدن پایدار نباشد. از نظر آنها، ایران منابع ارزی زیادی در کشور‌های دیگر دارد، ولی به دلیل تحریم‌ها دسترسی به آن‌ها ندارد. ترک خوردن تحریم‌ها می‌تواند دست سیاست‌گذار را برای مدیریت قیمت دلار بیشتر باز بگذارد.

نوسانات قیمت دلار در هفته گذشته به اندازه‌ای زیاد شد که برخی معامله‌گران ترجیح دادند دیگر اقدام به خرید و فروش نکنند و بیشتر تماشاچی اتفاقات بازار باشند. از نگاه آنها، تا وضعیت بازار خبری است، باید در خرید و فروش دلار احتیاط کرد.

رفت و برگشت‌های شدید قیمتی می‌تواند یکباره ضرر زیادی را برای معامله‌گران ایجاد کند.

تأثیر تعطیلی تهران بر بازار ارز

تأثیر تعطیلی تهران بر بازار ارز
تأثیر تعطیلی تهران بر بازار ارز

تعطیلی احتمالی دو هفته‌ای تهران شاید از مهمترین خبرهایی باشد که سیگنالی منفی برای بازار ارز باشد. طبق اعلام معاون درمان ستاد مقابله با کرونا موضوع تعطیلی دو هفته‌ای استان تهران در آستانه تایید نهایی بوده و قفل کردن کامل مدنظر است.

همچنین اقتصادنیوز نوشت: معامله گرانی در بازار حضور دارند که افزایش دوباره قیمت را منتفی نمی دانند. از نگاه این گروه، واردکنندگان حاضر هستند که دلار را بالای 25 هزار تومان از سامانه نیما تهیه کنند. به باور این گروه، این موضوع می‌تواند نشان دهنده آن باشد که دلار با کف خود فاصله زیادی ندارد و از آن جایی که بخشی از تقاضا در نیما پاسخ داده نمی‌شود، طبیعی است که افرادی حاضر باشند با نرخ های بالاتر اقدام به تهیه ارز از بازار آزاد کنند. در کنار این، این گروه معتقدند هم چنان سرعت رشد نقدینگی زیاد است و این مساله می‌تواند تقاضا را در بازار ارز و حتی سایر بازارها بالا نگه دارد. آنها  معتقدند انتخاب بایدن در بازار پیشخور شده است و قیمت ظرفیت افت بیشتر را ندارد.

در برابر این استدلال‌های افزایشی، معامله گران کاهشی به یک نکته مهم اشاره می‌کنند. از نگاه آنها، اقدامات زیادی برای آزاد شدن ارزهای بلوکه شده ایران در عراق و کره جنوبی صورت گرفته است و در صورتی که موفقیت عملی در این زمینه صورت بگیرد، قیمت دلار و به تبع آن سکه در سطوح فعلی هم باقی نخواهند ماند و نزول بیشتری را تجربه خواهند کرد.

این گروه اعتقاد دارند، زمانی در بازار ارز، معامله گران از هراس انتخاب دوباره ترامپ اقدام به خرید می‌کردند، ولی در حال حاضر چنین ریسکی وجود ندارد و این مساله به معنای کاهش شدید تقاضای سفته بازی است. به باور این گروه، صادرات غیر نفتی هم در سطحی قراردارد که تقاضای واردکنندگان را پاسخ دهد، در نتیجه نمی‌توان نگران رشد دوباره قیمت دلار بود.

هم چنین این گروه باور دارند، با آغاز به کار بایدن و افزایش گمانه زنی‌ها درباره بازگشت او به برجام، خریداران بیشتری را از بازار عقب خواهند راند و به تبع آن فروشنده‌ها بیشتر خواهند شد.

گردآورنده: الهام خلیلی خو

آنچه دیگران میخوانند:



+ 10
مخالفم - 7
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری