پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
چهارشنبه, ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۹:۲۹
۱۵
۰
نسخه چاپی

اولین پیشنهاد بایدن برای توافق با ایران 

اولین پیشنهاد بایدن برای توافق با ایران 
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از درخواست بایدن برای توافق با ایران خبر داد.

به گزارش تیتربرتر؛ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از تلاش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی‌آزمایی فعالیت هسته‌ای ایران حمایت کرد و گفت پیش از خروج (آمریکا) از برجام، این توافق به خوبی کار می‌کرد.

پیشنهاد بایدن برای توافق با ایران 

پیشنهاد بایدن برای توافق با ایران 
پیشنهاد بایدن برای توافق با ایران 

 

ند پرایس روز سه‌شنبه درباره اظهارات مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و همچنین تصمیم ایران برای متوقف کردن اجرای پروتکل الحاقی این مطلب را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه پیش از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توسط شورای حکام درباره آن اظهار نظری نخواهد کرد، افزود: ما به طور کامل از  تلاش مدیر کل برای اطمینان از اجرای راستی‌آزمایی آژانس پشتیبانی می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: مطمئنا پنهان نیست که ایران همچنان به اقدامات خود بیش از محدودیت‌های برجام ادامه می‌دهد و اخیرا اقداماتی را برای کاهش همکاری با آژانس بین‌المللی انجام داده است از جمله درباره پروتکل الحاقی که شما هم شنیدید.

پرایس از حرکت ایران در این مسیر که او نادرست خواند، ابراز نگرانی کرد و گفت: هدف ما این است که ایران و ایالات متحده، تعهدات خود را تحت برجام از سر گیرند.  

وی افزود: ما همچنین می دانیم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تحقیق در مورد تعدادی از موضوعات جدی برجسته مربوط به مواد احتمالی اعلام نشده هسته‌ای می‌پردازد، ما اصرار داریم که ایران برای حل این مسائل بدون تأخیر بیشتر در همکاری با آژانس  بین المللی انرژی اتمی اقدام کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: ما در رایزنی نزدیک با شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهیم بود تا در حمایت از تلاش‌های آژانس برای ایجاد بهترین و موثرترین راه، اقدامات مناسبی انجام دهیم.

پرایس گفت‌وگو را برای دسترسی به محدودیت دائمی و قابل راستی‌آزمایی برنامه هسته‌ای ایران ضروری دانست و گفت: این پیشنهادی است که رئیس جمهوری بایدن مطرح کرده است که اگر ایران انطباق کامل خود با توافق هسته‌ای را از سر بگیرد، ایالات متحده آماده خواهد بود همان کار را انجام دهد.

وی با بیان اینکه این اقدام ضروری اما ناکافی است، افزود:  ما می خواهیم از این توافق به عنوان مبنایی برای توافقنامه طولانی‌تر و قوی‌تر استفاده کنیم تا سایر موضوعات همچون مقابله با نفوذ مخرب ایران و موشک بالستیک را هم دربرگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: نخستین گام طبیعی این است که ما با ایرانیان تحت حمایت ۱ + ۵ گفت‌وگو کنیم. ما با هماهنگی با اتحادیه اروپا متحدان یا نزدیکترین متحدان خود اکنون در همان صفحه هستیم.

مطالب مرتبط:

پرایس دیپلماسی را بهترین مسیر دانست که دست در دست همپیمانان و متحدان اروپایی خود گام بر می‌دارند.

وی درباره لغو تحریم و نظر اعضای کنگره در این زمینه هم گفت متاسفانه ایران در حال دور شدن از محدودیت‌های خود تحت برجام است که پس از تصمیم اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ آمریکا برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک انجام شد.

بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار محدود شدن مذاکرات با ایران به مسئله برجام شد

بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار محدود شدن مذاکرات با ایران به مسئله برجام شد
بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار محدود شدن مذاکرات با ایران به مسئله برجام شد

 

«جوزف بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سئوال مجری برنامه که درباره گفت‌وگو با ایران بر سر مسائل منطقه‌ای و موشکی پرسیده بود گفت: «شاید مسائل دیگری هست که باید مد نظر قرار بگیرند اما همه چیز را نباید به صورت با هم مطرح کرد، چون در این صورت، روند [گفت‌وگوها] مسدود می‌شود.»

وی در ادامه گفت: «برای ما اروپایی‌ها، توافق هسته‌ای در حکم پیروزی دیپلماسی است و به آن افتحار می‌کنیم و ما بعد از اینکه دولت ترامپ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد تلاش کرده‌ایم آن را حفظ کنیم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اعتراف کرد کشورهای اروپایی بعد از خروج «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از برجام نتوانسته‌اند به تعهداتشان در محقق کردن مزایای اقتصادی برای ایران عمل کنند. 

وی گفت: «ایران تا آن زمان [زمانی که ترامپ به صورت یکجانبه از برجام خارج شد] به تعهداتش در برجام پایبند بود و این پایبندی را برای مدت طولانی ادامه داد. آنها الان دیگر این کار را انجام نمی‌دهند، اما در این سو، ما تعهدات اقتصادی‌مان را اجرا نکردیم. این مسئله ساده‌ای نیست. ایران درباره محقق نشدن رفع تحریم‌ها گلایه داشت. ما سعی کردیم از طریق اینستکس تجارت مشروع را برقرار کنیم اما نتیجه چندان بزرگی حاصل نشد.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت باید از فرصت ایجادشده در نتیجه توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازگرداندن برجام به مسیر اصلی استفاده کرد.

جوزف بورل گفت: «باید از فرصت ایجاد‌شده در نتیجه توافق ایران و آژانس اتمی برای بازگرداندن برجام به مسیر اصلی استفاده کنیم. این مستلزم بازگشت ایران به رعایت کامل تعهدات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها است. توافق هسته‌ای، فقط توافق در زمینه هسته‌ای نبود بلکه توافق هسته‌ای و اقتصادی بود.»

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

آنچه دیگران می خوانند:

گزارش از علی اکبر رضایی



+ 15
مخالفم - 8
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری