پایگاه خبری تحلیلی تیتربرتر

تقویم تاریخ

امروز: جمعه, ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ شوّال ۱۴۴۵ قمری و ۲۶ آوریل ۲۰۲۴ میلادی
سه شنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ ۲۱:۱۵
۱۰
۰
نسخه چاپی

مکان نگهداری لوح یادمان دانشگاه تهران را تخریب کردند!

«همزمان با افتتاح دانشگاه تهران و قرار دادن لوح بنای آن، در زیر پلکان جنوبی دانشگاه تهران، این پلکان به نام مرمت، در حال گودبرداری است!»


دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

به گزارش تیتربرتر، شهرام شهریار - فعال میراث فرهنگی - در مطلبی با عنوان «پلکان جنوبی دانشکده پزشکی و لوح یادمان دانشگاه» در سایتِ سفرنویس، از گودبرداری یکی از نخستین مکان‌های ساخته شده در دانشگاه تهران خبر داده است.

در این گزارش آمده است؛ «دانشگاه تهران در ۱۵ بهمن سال ۱۳۱۳ افتتاح و لوح بنای آن در زیر پلکان جنوبی دانشکده پزشکی قرار داده شد، حالا در همان روز این پلکان به اسم مرمت در حال گودبرداری است، تاکنون نظری درباره اخذ مجوز دانشگاه برای این برداشت کف از سازمان میراث منتشر نشده است.

در سال گذشته و دقیقاً در همین ایام، طرح مرمتی بخش جنوبی دانشکده پزشکی آغاز شده بود که میراث اعلام کرد؛ پیمانکار بدون اخذ مجوز از میراث استان تهران در حال مرمت غیرقانونی است.

دانشکده پزشکی به مساحت ۲۸۹۵۸ متر مربع در ضلع شمالی دانشگاه تهران واقع شده و کل ابنیه و مجموعه دانشگاه تهران در ۱۸ آذر ۱۳۷۸ به شماره ۲۴۴۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

دانشکده پزشکی در امتداد شرقی – غربی بنا شده، برخی بر این باور هستند که طرح دانشکده پزشکی توسط ماکسیم سیرو تهیه شده اما در کتاب آندره گدار مؤسسه دوران تحول، تاکید شده است که این بنا توسط وی بنا شده است.

عملیات ساختمانی دانشکده طب در پنجم تیر ماه ۱۳۱۳ توسط «آندره گدار» فرانسوی آغاز و اولین قسمت آن تحت عنوان دستگاه ابن‌سینا در ۱۵ بهمن ۱۳۱۳ افتتاح شد که می‌توان گفت اولین دانشکده در کشور است و لوح بنای دانشگاه تهران در زیر پلکان بخش جنوبی قرار داده شده است که در آن از تاریخ و بانی تأسیس دانشگاه تهران نام برده شده است.»

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شوند که نوروز سال ۱۳۹۵ و با آغاز تعطیلات نوروزی و حتی قبل از تحویل سال ۹۵، دانشکده پزشکی دانشگاه تهران در اقدامی متفاوت، یک طبقه اضافه‌تر روی ساختمان‌ِ تاریخی دانشکده داروسازی ایجاد کرد. ۲۸ اسفندماه با بستن خیابان ۱۶ آذر در تقاطع نصرت، جرثقیل‌های غول‌پیکر برای اضافه کردن یک طبقه روی ساختمان دانشکده داروسازی دانشگاه تهران، تیرآهن‌های آبی‌رنگ را روی سقف طبقه چهارم این دانشکده گذاشته بودند.

در همان زمان؛ ناصر پازوکی - باستان‌شناس و مدیر سابق اداره میراث فرهنگی استان تهران - که ۲۸ اسفند این اتفاق را دید، به خبرنگار ایسنا گفته بود: «چند سال قبل در دوره‌ی یکی از مدیران پیشین دانشگاه تهران، زمانی که در بخشی از فضای داخلی دانشگاه و پشت مسجد را گودبرداری کردند، سازمان میراث فرهنگی از مسئولان دانشگاه شکایت کرد و آن‌ها تعهد دادند که دیگر هیچ ساخت‌وسازی در محدوده این بنای تاریخی با ارزش انجام نشود و تا امروز نیز هیچ کار دیگری انجام نداده بودند؛ اما متأسفانه به نظر می‌رسد بار دیگر این اتفاق در حال رخ دادن است.» تا بالاخره تکمیل آن سازه متوقف شد.

دانشکده حقوق و علوم سیاسی در زمان مرمت

از سوی دیگر دو سال قبل نیز دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مراکز آموزش عالی در ایران با کلنگ کارگران چهره‌ی متفاوتی به خود گرفت و تغییرات زیادی را در طول این مدت احساس کرد، در همان زمان نیز اعلام شد برای انجام این اقدامات در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران هیچ مجوزی از میراث فرهنگی گرفته نشده است.

هر چند اگر پیشینه‌ی مدرسه علوم سیاسی را برای دانشکده حقوق و علوم سیاسی در نظر بگیریم، می‌توان گفت که این دانشکده ۳۵ سال بیش از خود دانشگاه تهران قدمت دارد. چون دانشگاه تهران بزرگ‌ترین مرکز آموزش عالی در ایران در سال ۱۳۱۳ خورشیدی به دستور رضا پهلوی تأسیس شد.

انتهای پیام




+ 10
مخالفم - 6
نظرات : 0
منتشر نشده : 0

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید



کد امنیتی کد جدید

تمام حقوق مادی و معنوی این پایگاه محفوظ و متعلق به سایت تیتربرتر می باشد .
هرگونه کپی و نقل قول از مطالب سايت با ذكر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری